Vanaf volgende week kunnen Brugse jeugdbewegingen zoals Chiro Wilgenhart intekenen op het aanbod om gratis sjorbalken te bestellen. Hiervoor slaan OCMW Brugge en de stad de handen in elkaar.

De sjorbalken zijn afkomstig uit de bossen die in het bezit zijn van OCMW Brugge. Daar worden jonge boompjes geveld, als “uitdunning” om andere bomen meer ruimte te geven en de beste groeikansen te geven. Deze uitdunning past dan ook in het beheers-plan van het bos, dat tevens het PEFC-label bezit. Zo zijn we zeker dat het gaat over duurzame bosbouw en bosbeheer.

Als schepen van jeugd en ex-jeugdleider weet ik hoe belangrijk sjorbalken zijn voor een jeugdbeweging. Ook bij Chiro Wilgenhart vinden ze sjorren een belangrijke vaardigheid. De leiding vertelde me dat ze er kampen, tribunes en kapconstructies mee bouwen. Een onmisbaar gereedschap voor iedere klassieke jeugdbeweging!

Hoe kan een Brugse jeugdbeweging nu sjorhout aanvragen?

- Maandag 26 maart komt een formulier online op www.jeugddienstbrugge.be/sjorbalken
Daar kunnen jeugdleiders hun voorkeur qua aantal en lengtes van balken doorgeven. We kiezen voor 3 standaardmaten – 3, 6 en 9 meter.

- We verzamelen alle voorkeuren
Op basis van de beschikbaarheid wordt dan een bevestiging gestuurd naar het jeugdwerk.

- We komen de balken afleveren
Samen met de chauffeur komt de jeugddienst langs bij de jeugdverenigingen om de balken af te leveren en op maat te zagen.

Een gratis service die we graag aanbieden aan het jeugdwerk. Het is immers onze rol om het jeugdwerk in Brugge te ondersteunen en te versterken. Uit een bevraging van de stadsmonitor blijkt dat Brugge van alle centrumsteden het best scoort op vlak van speel- en jongerenvoorzieningen. We willen echter blijven investeren in voldoende speelmogelijkheden voor een kind- en jongerenvriendelijke stad.

Het hout zelf komt uit de bossen van OCMW Brugge. Stad Brugge investeert een bedrag van 2.000 euro voor het transport van het hout naar Brugge en om deze langs te brengen bij de jeugdbewegingen zelf.