Op het strand van Zeebrugge staat sinds kort een nieuw paviljoen. De strandbibliotheek en uitleendienst van sportmateriaal worden er gehuisvest. Het paviljoen is één van de nieuwtjes voor het badenseizoen in Zeebrugge dat komende zaterdag 15 juni van start gaat.

Vanaf komende zaterdag 15 juni, tot en met zondag 15 september, kan er in Zeebrugge opnieuw zorgeloos gezwommen en in de branding gespeeld worden. Dagelijks zijn er op het strand van 10.30 tot 18.30u een equipe strandredders present om de veiligheid van de baders te garanderen. “De redders zijn specifiek opgeleid en getraind om gevaarlijke situaties correct in te schatten en gaan vooral preventief te werk door baders attent te maken op de zwemzone en de eventuele gevaren”, zegt schepen van Sport Franky Demon. “In totaal stelt de Stad deze zomer, naast de hoofdredder en adjunct-hoofdredders, 45 jobstudent-redders aan.”

Naast de pret in het zeewater voorziet de Stad ook strandanimatie op het sportstrand. “De strandanimatie start op zaterdag 22 juni en loopt tot en met zondag 1 september”, zegt schepen Demon. “Het bestaat uit verschillende sportieve tornooien, initiatielessen en spelletjes voor kinderen. Daarnaast is er ook gratis sportmateriaal te ontlenen door de badgasten.” Het volledige programma kan verkregen worden bij onze strandanimatoren of online op brugge.be.

Wie liever iets meer rust inbouwt op het strand kan een boek ontlenen. De strandbibliotheek start samen met de strandanimatie. “Naar aanleiding van de Triënnale 2018 huisden de bib en uitleendienst sportmateriaal voor het eerst samen op het strand”, zegt schepen van Cultuur Nico Blontrock. “Die samenwerking wordt verdergezet. De Stad investeerde in een nieuw houten paviljoentje op het strand waar de badgasten langs kunnen lopen om iets gratis te ontlenen. Het houten paviljoen werd vorig jaar positief onthaald door de strandbezoekers. We zetten dat verder om een aangename strandervaring te kunnen aanbieden.”

Naast de vaste werking vinden in Zeebrugge ook verschillende sportevenementen plaats. Op vrijdag 5 juli organiseert de sportdienst ondermeer, in samenwerking met de atletiekclubs Olympic Brugge en Sodibrug, de jaarlijkse strandloop als onderdeel van het Loopcriterium van de Kust en zondag 21 juli heeft de derde editie plaats van de Paljas Sea Swim in samenwerking met de Langereizwemmers en Icarus surfclub.