Het Entrepot organiseert op 1 december MARKT!, een ‘Fair art fair’ voor jongeren die kunst aan een eerlijke prijs willen verkopen tijdens een beurs én een veiling. Deze MARKT! wordt een platform voor jonge kunstenaars om werk aan een groot publiek te tonen en in te schatten hoe hun werk in de markt ligt.

Het Entrepot-coördinator Wannes Fremaut: “Veel kunstenaars vinden het moeilijk om hun werk te verkopen maar het kan belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een oeuvre of carrière. De wereld van kunsthandelaren en galerijen kan een jonge kunstenaar afschrikken. We vatten MARKT! heel laagdrempelig op om dat te vermijden. Galerijen vragen tot 50% commissie op een werk, wij zorgen ervoor dat de opbrengst 100% voor de artiest is. Daarom noemen we MARKT! een Fair Art Fair.”

MARKT! vindt plaats in De Tank, op de Burg. Het Entrepot-voorzitter Franky Demon ziet die plek zich alsmaar meer ontwikkelen als een hotspot voor jonge, Brugse kunstenaars. “We ontvingen een paar honderd bezoekers tijdens de Open Ateliers op 8 november. Toen we een galeriste uitnodigden in De Tank voor een lezing, zette dat veel kunstenaars die een atelier in het gebouw hebben aan het denken. Dat bewijst dat MARKT! een interessant experiment wordt”, aldus Franky Demon.

Het Entrepot stelt een expert aan die de kunstenaars zal begeleiden in het bepalen van een prijs en het presenteren van werk.

MARKT! op het gelijkvloers, 1 jaar BLVRD en 25 jaar Jeugdhuis Comma in de kelder van De Tank

Terwijl MARKT! plaatsvindt op het gelijkvloers, palmen BLVRD-magazine en Jeugdhuis Comma de kelder van De Tank in voor een uniek verjaardagsfeest.

De nieuwe coördinator van Jeugdhuis Comma, Thomas Risteyn, vindt het een meerwaarde om de krachten te bundelen: “Jeugdhuis Comma wordt 25, BLVRD-magazine blaast het eerste kaarsje uit. We werken graag samen. Ik denk bijvoorbeeld aan ons online tv-platform Comma.World waarmee we de BLVRD Talks filmden. Door nauw samen te werken met onder meer Het Entrepot en BLVRD, slagen we erin om meer jongeren te bereiken en Brugge nog aantrekkelijker voor de jeugd te maken.”

Hoofdredactrice van BLVRD Magazine, Sanne De Muynck, nodigt iedereen uit om een kijkje te komen nemen in De Tank: “Wie naar MARKT! gaat, zal ook bij ons zijn gading vinden en vice versa. We organiseren expo’s, een escape room, een filmvertoning, dj-sets en maken liveradio. Het hart van de Brugse jongerencultuur zal zich dus minstens 25 uur lang in De Tank bevinden.”

Praktisch:

• Zaterdag 1 december vanaf 14u in De Tank, Burg 4, Brugge
  • 14u tot 20u: expo en kunstbeurs, 20u tot 22u: kunstveiling
  • 1 jaar BLVRD en 25 jaar Jeugdhuis Comma in de kelder van zaterdag 9u tot zondag 10u
  • Gratis toegang