Stad Brugge investeert een grote 375.000 euro aan de heraanleg van het speelplein in het Koningin Astridpark te Brugge.

“Het speelplein in het Koningin Astridpark is het belangrijkste speelplein in de binnenstad. Dagelijks komen tientallen Brugse kinderen het speelplein bezoeken. Bovendien is het speelplein ook bij toeristen heel erg in trek.” vertelt Franky Demon, schepen van jeugd.

De bestaande speeltoestellen vertonen langzaam diverse gebreken, om die reden hebben we beslist om het speelplein helemaal opnieuw uit te tekenen, rekening houdend met de belangrijke uitstraling van het speelplein.

“Bij de aanleg van een speelplein vinden we het belangrijk wat kinderen, jongeren en volwassenen denken. In mei 2017 trok de groen- en jeugddienst naar het plein om de wensen van kinderen en jongeren in kaart te brengen. Zo willen we verder werk maken van een kind- en jongerenvriendelijk stad op maat van jong en oud.” zegt schepen Demon.

Ontwerper Tim Verhofstadt ging aan de slag met die info en tekende een nieuw plan uit. Het nieuwe speelplein zal bestaan uit twee cirkelvormige zandzone met een oppervlakte van 561m². Op die zones worden de nieuwe speeltoestellen geplaatst.

“De toestellen zijn op maat van kinderen tussen 4 en 12 jaar oud. Voor de kleinsten komt er een peuterschommel, speelbord, veerwipjes en combinatietoestel voor peuters.

Voor de kinderen tussen 6 en 12 jaar voorzien we onder meer een vogelnestschommel, een torentoestel, schommelslang, stappalen, een zandspeeltoestel, een staande wip, schommels, een duikelrek en een theaterpodium.” weet schepen Demon te vertellen.

Naast de speelzone komt er ook nog een picknickzone en twee speelheuvels, die ook dienst kunnen doen als ligweide. De houten omheining maakt plaats voor een rode cirkelvormige betonnen band. Deze cirkel geeft de contouren van het speelplein weer en fungeert tegelijkertijd als zitelement en spelprikkel.“

Het speelplein ligt pal in het toeristische en historische centrum en bevindt zich bovendien ook in een waardevol parklandschap, daarom is er ook advies gevraagd aan de dienst Monumentenzorg. Het speelplein zal goed opgaan in de natuurlijke omgeving.
“De totale prijs voor de nieuwe speeltoestellen bedraagt 126.197,58. De firma Eibe zal de speeltoestellen leveren en plaatsen.”

“Ons doel, blijven investeren in een kindvriendelijke stad voor alle inwoners en bezoekers.
Net voor de zomer van 2019 hopen we het glas te heffen met de buurt op dit heraangelegd speelplein”, besluit Demon.