Een onvergetelijk moment in het bestaan van een jeugdvereniging is als er een nieuw lokaal gebouwd wordt. En nuis het hier in Sint-Michiels zover voor KSA Ten Briel.

Ik ben vereerd dat ik, samen met de gasten van KSA Ten Briel en mijn collega schepen Decleer, erbij wasvoor de eerste spadesteek voor de bouw van het nieuwe lokaal.

KSA Ten Briel heeft meer dan 150 leden, die ieder weekend hier op de site aanwezig zijn. Jammer genoeg is het bij slecht weer niet mogelijk om met iedere groep binnen te spelen, en activiteiten te organiseren. Binnenkort verandert dit helemaal met deze splinternieuwe nieuwbouw waarin twee nieuwe ruime werkingslokalen plaatsnemen en een keuken.

Het lokaal is een ontwerp van de Stad, die goed luisterde naar de wensen van de KSA. Ook bij de bouw van een jeugdlokaal vinden we het belangrijk om meteen de jongeren en gebruikers erbij te betrekken. Op verschillende momenten werd samengezeten en werden de voorgestelde plannen besproken. In het ontwerp werd onder meer aandacht besteed aan de akoestiek binnen en het gebouw krijgt een speels karakter door de inplanting van de vensters op diverse hoogtes.

Na een periode van planning is het nu eindelijk tijd voor actie en kan de bouw beginnen. Firma Beeuwsaert Construct staat in voor de algemene aanneming ruwbouw. Zij zijn ervaren voor dit soort projecten en garanderen een vlot bouwproces door hun goede voorbereiding. Een voordeel is ook dat de firma in eigen huis diverse constructiematerialen aanmaakt, waardoor ze niet afhankelijk zijn van wachttijden voor die materialen. De kost van de nieuwbouw wordt geschat op 400.000 euro.

Jeugdbewegingen leveren stuk voor stuk een belangrijke bijdrage tot het gemeenschapsleven en de vrije tijd van kinderen en jongeren in Brugge. Zij bouwen mee aan een stad waar kinderen graag wonen en verblijven. Als jeugdschepen blijf ik erover waken dat we vanuit Stad Brugge verder in het jeugdwerk blijven investeren.