Het aantal meldingen van cyberpesten neemt jaar na jaar toe. Dat blijkt uit cijfers die ik opvroeg. Cyberpesten is op zich geen strafrechtelijke inbreuk, maar wordt in de algemene nationale databank (ANG) wel geregistreerd als ‘belaging via internet’. In 2015 waren 8,8 % meer meldingen van cyberpesten dan het jaar voordien. Ten opzichte van 2012 gaat het om een stijging met maar liefst 45%, bijna een verdubbeling. Het gaat in dit geval alleen over de geregistreerde klachten. Het dark number ligt wellicht nog een pak hoger.

De gevolgen van cyberpesten worden nog altijd onderschat. Er zijn wel tools aanwezig om cyberpesten aan te pakken, maar die zijn blijkbaar nog niet gekend genoeg. Het is dan ook belangrijk om cyberpesten te signaleren, ook als je zelf geen slachtoffer bent. Pesten kan sinds vorig jaar bestraft worden als de bewijzen onmiskenbaar aantoonbaar zijn, ook zonder dat het slachtoffer formeel klacht moet neerleggen. Dat is goed want op die manier kunnen ook omstaanders ingrijpen bij online pestgedrag zodat erger voorkomen wordt.

Lees hier het krantenartikel: