Het College leverde op 18 mei de omgevingsvergunning af voor het vernieuwen en moderniseren van de Carrefour-site aan de Maalse Steenweg. De vergunning slaat enkel op de gebouwen van Carrefour, Lunch Garden, Media Markt en Ixina. Het concept werd uitgewerkt door ABSCIS Architecten.

De site onderging de laatste jaren al een aantal veranderingen. Eerst verhuisde de Media Markt van aan het station naar een vrijgekomen deel van de Carrefour hypermarket. Daarna werd de gekende hypermarkt aangepast naar een ‘Carrefour Market’ een format dat beter aansluit bij de noden van de omgeving en dat ook minder verkeer aantrekt. Voor de hypermarkt-ervaring kan de klant nog terecht in de vestiging in B-Park. Nu wil men het winkelaanbod verder aanvullen en diversifiëren met meer kleinschalige zaken om een meer integrale winkelervaring op 1 site te kunnen aanbieden. Tegelijkertijd wordt de gelegenheid aangegrepen om met beperkte en gerichte ingrepen de verouderde site een nieuw elan te geven om een prettige winkelervaring te kunnen bieden.

Het bestaande gebouw van de Carrefour wordt grondig aangepast. De kleine winkelunits die momenteel in het gebouw gevestigd zijn maken plaats voor een nieuwe handelszaak. Het gebouw zelf krijgt een facelift met nieuwe vitrines en nieuwe dakopstanden en de dakparking wordt volledig vernieuwd. De inkom naar het gebouw wordt benadrukt door de bouw van 3 paviljoenen waarin de kleine winkelunits uit het hoofdvolume terecht kunnen. De inkom en de paviljoenen worden overdekt met een houten luifelstructuur die de overgang tussen binnen en buiten markeert. Ook de aanleg rond het gebouw wordt aangepakt, onder meer met een grote voetgangerszone voor het gebouw en nieuwe fietsstallingen. Het gebouw waarin nu Ixina in gevestigd is komt vrij en wordt met een bijkomende verdieping geschikt gemaakt voor commerciële ruimtes in combinatie met kantoor, vrij beroep of dienstverlening.

Het college heeft er in de voorwaarden bij de vergunning over gewaakt dat hinder naar de noordelijke woonwijk onder controle blijft. Zo is laden en lossen na 19 uur ’s avonds en voor 7 uur ’s morgens verboden ter hoogte van de noordelijk aanpalende percelen. Ook het afhalen van goederen door particlieren via de laad- en loszone is aan deze zijde niet toegelaten. Verder moet de afvalsortering en –verwerking binnen het gebouw gebeuren.

De vernieuwde site blijft plaats bieden aan grote winkels waar er vanuit het Brugse doelgericht kan geshopt worden. Zo blijft de site binnen het baanwinkelgeheel van de Maalse Steenweg een mooie aanvulling op de binnenstad en de handelskernen. Met deze ingrepen wordt de site in 1 klap naar de 21ste eeuw gekatapulteerd. Gelukkig houdt de Lunch Garden binnen alle transformaties als vaste waarde stand.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.