Afgelopen zaterdag vond de veelbesproken betoging plaats van Extinction Rebellion, een actiegroep voor het klimaat. In tegenstelling tot de demonstraties van de zogenaamde klimaatspijbelaars verliep deze betoging anders. De betogers bevonden zich in delen van de neutrale zone, waar betogingen niet zijn toegelaten, probeerden daar de tuinen van het Koninklijk Paleis te bezetten en maakten op het Koningsplein de doorgang van het openbaar vervoer onmogelijk.

De politie zag zich dan ook genoodzaakt in te grijpen en heel wat actievoerders op te pakken. Al snel verspreiden er zich op sociale media beelden en getuigenissen die zouden kunnen wijzen op buitensporig geweld vanwege de ordediensten.

Ik vroeg de minister wie de verantwoordelijkheid draagt voor het bewaren van de openbare orde bij dit soort manifestaties in Brussel en hoe het komt dat de neutrale zone bij de betoging blijkbaar niet absoluut neutraal was. Verder vroeg ik ook, indien er sprake zou zijn van buitensporig geweld, om dit te onderzoeken en op te volgen.