Onder andere voor de geknotte grensboom zogenaamd “Den Olifant” te Assebroek is de bescherming als monument definitief. De geknotte zomereik, centraal gelegen in het Paalbos, is vrij zeldzaam omwille van zijn omvang. Het betreft een voor Vlaanderen behoorlijk dikke knoteik. De geknotte grensboom heeft een bijzondere groeivorm als gevolg van niet-natuurlijke oorzaken, namelijk door het niet herhalen van een knotbeurt. Omwille van de sterke horizontale uitbuiging van één (mogelijk uitgescheurde) tak die tot in de jaren 1960 niet tot op de oorspronkelijke knot was teruggezet. Hierdoor werd als het ware een ‘slurf’ gevormd, waardoor de boom lokaal nog steeds benoemd wordt als ‘Den Olifant’.

Ook de bescherming van het Blauwe Torenbosje is nu definitief. Het hakhoutperceel, een uitzonderlijk voorbeeld van een oud essen-iepen-hakhoutbosje, is een klein laaggelegen en begreppeld polderbosje, ingeplant met populieren en begrensd door sloten en gekenmerkt door een belangwekkende, soortenrijke struik- en kruidlaag. Het Blauwe Torenbosje vormt het best bewaarde voorbeeld van een traditioneel hakhoutperceel in de kustpolderstreek.

Ik ben van mening dat deze twee beschermingen verder zullen bijdragen tot het statuut als erfgoedstad dat de stad Brugge vandaag al heeft.