De Stad Brugge viel afgelopen week in de prijzen bij Sport Vlaanderen voor de recreatieve zwemzone in de Coupure. Gedurende de zomervakantie kon iedereen dagelijks van 11 tot 20.00 uur zwemmen in een afgebakende zone in de Brugse reien. Sport Vlaanderen bekroonde dit initiatief met de award voor ‘beste West-Vlaamse sportinitiatief in de natuur van 2019’.

Na enkele experimenten voor zwemverenigingen in de Langerei en tijdens de weekends gedurende de Triënnales van 2015 en 2018, organiseerde de Stad Brugge in de zomer van 2019 voor het eerst een permanente zwemzone in de reien. In de Coupure werd een ponton gelegd, werden kleedkamers en douches voorzien, stonden dagelijks redders in voor toezicht en EHBO. We investeerden vanuit de Stad in een zwemzone die volledig conform is aan de Vlarem-wetgeving. Zwemmers van diverse leeftijden konden er dagelijks in veilige omstandigheden zwemmen en plezier beleven in het water. Dit project is een samenwerking tussen heel wat partners. Naast de stedelijke sportdienst waren ook de VMM en Agentschap Zorg en Gezondheid betrokken. De stadsdiensten Leefmilieu en Openbaar domein waren betrokken met oog op goede waterkwaliteit. Brugge Plus stond in voor het ponton. En vooral: er was ook nauw overleg met de buurtbewoners, de dienst preventie en de politie. Met deze zwemzone in de binnenstad zijn we een beetje pionier in Vlaanderen. Het is fijn om daar erkenning voor te krijgen vanuit Sport Vlaanderen.

De Sporters Beleven Meer-awards werden afgelopen week uitgereikt in de Sportinnovatiecampus in Brugge.