Het speeluurtje is voorbij voor de heraanleg van Steenakker,

De kogel is door de kerk.  De parkeerplaatsen op Steenakker dalen van 90 naar 33 parkings. Het wordt aangekondigd als “good-news”. Iedereen wil dat Steenakker heraangelegd wordt. Als je over de kasseien wandelt moet je opletten en goed uitkijken.  Het noemt “Steen”-akker, het plein vormt het hart van onze Stad. De vraag is alleen hoe leg je dit belangrijk plein in Wervik opnieuw aan.  Overdag is het er zeer druk op Steenakker.  Auto’s rijden op en af om de handel in de buurt te bezoeken.  Het zorgt ervoor dat de commerce, onze winkels, bereikbaar zijn.

Wervik heeft veel kleine straten met een complexe mobiliteit en een grensovergang.  Mensen die voor het eerst naar Wervik komen, hoor je vaak eens mopperen door het vele draaien en keren eer ze ter plaatse zijn. Tel daar het zoeken naar een parking bij én je mag zeker zijn dat ze al wat verhit toekomt bij je thuis.

Meer groen, meer met de fiets rijden én meer bewegen, dat moeten we allemaal.  Bovendien zijn  velen er vlug bij om ons te wijzen op de vele gevaren als we het niet doen: opwarming van de aarde, CO²-uitstoot, vergroenen, verdichten, … .  Maar de aarde zegt het ons soms zelf ook: door de plotse stormen, de steeds warmere zomers, het tekort aan water etc … .

Als je in Wervik of Geluwe woont, dan kan je de verplaatsingen inderdaad wel met de fiets doen, als je kwik en gezond bent.  Maar de mensen die van buiten Wervik komen, die passeren hier niet zomaar. Die moeten hier naartoe rijden.  Ze doen dit met een zeker doel:  een bezoek aan handel of horeca, ze komen naar een event of komen op bezoek bij familie of vrienden.  Omgekeerd, wie in Wervik woont kan niet alle verplaatsingen richting werk of buiten Wervik met de fiets of de trein doen (een bus rijdt er al helemaal bijna niet).  Dus de inwoner van Wervik heeft meestal een auto nodig.  En zonder garage in de stadswoning geeft dit druk op het openbaar domein.

Parking is steeds een oud zeer in Wervik.

De smalle gevels in de straten maken dat de woningen geen garage hebben. Hierdoor moeten mensen noodgedwongen op de pleinen en in de omgeving hun heil zoeken.  Er is eigenlijk maar Steenakker én Oosthove als grote parking in het centrum zelf. Maar meestal blijven de mensen ronddraaien in de kerkomgeving. Wegwijzers naar parkings zijn er niet.

In de kerkomgeving zijn de parkings weggenomen voor zogenaamd meer groen, maar er kwam vooral een grote stenen autoweg voor toelevering van het Pardoen in de plaats.  Het is wel mooi, dat is normaal, als iets heraangelegd wordt is het altijd veel mooier en moderner dan wat er al decennia lag.  Toch mis ik de mooie grote bomen die er weleer stonden.  Maar ze komen misschien terug, als we tijd van wachten hebben.

Steenakker, het kloppend hart voor wie in Wervik naar de bank, de winkel, de bakker, de beenhouwer, het restaurant, op familiebezoek wil.  Dat moet vooral een mooi, groen en praktisch plein worden.  Daar is iedereen het over ééns.  Dat wil zeggen dat we de ruimte best gebruiken waarvoor ze al decennia dient: de stopplaats voor klanten, bezoekers, inwoners.

Hoe kun je nu een nieuw plein aanleggen met al deze functies: groen, ontmoetingsplaats, parking, … ?  Wel volgens mij door er een multifunctioneel plein van te maken waarbij je overdag parking toelaat en je de parking ’s avonds omvormt tot een ontmoetingsplaats.   Overdag heeft de commerce en ook de bezoeker aan onze stad nood aan een leesbare parking, dichtbij alles.  Je zal maar mindermobiel zijn en naar het centrum komen, je zal maar uitstappen uit de wagen met een maxi-cosy in de hand, … dan wil je dichtbij kunnen zijn.

Het gegoochel met cijfers verdwijnt in het niets als je ziet dat er een plein zal komen waar er overdag permanent ruimte zal zijn om te spelen … en niet om Wervik te bezoeken.

Willen we dat de commerce overleeft in Wervik, dan is het speeluurtje voorbij én gaan we best onze joker inzetten voor de heraanleg van Steenakker met maar 33 parkeerplaatsen.

Maar de parking op het Steenakker … is voor een kleine Stad als Wervik een kloppend hart. Het zorgt voor een leefbare commerce, voor bereikbaarheid en bijgevolg levendigheid.  Op Vrijdag wordt ze gebruikt als marktplaats.

Tel daarbij dat als we gaan spelen op Steenakker na de heraanleg, ook de mobiliteit in ons centrum grondig zal wijzigen.  Op de enige en laatste plannen die de inwoners kon inzien was de doorsteek via de Duivenstraat naar de Lege Kruisse doorgeknipt.
Er zal omgereden moeten worden via de Bakkerstraat richting de Lege Kruisse.

Dat het groen én mooi én aantrekkelijk zal zijn daar twijfelt niemand aan.  Het is zoals de omgeving van de kerk. Iets nieuws aangelegd naar de norm van 2020 is natuurlijk nieuw, fris en mooier het zou er maar aan mankeren.

Wat mij betreft is dit dossier een miskleun, het kon beter.  We gaan deze beslissing ons leven lang beklagen.  Waarom behouden we de functionaliteit van parking niet voor een 50 à 60-tal parkings overdag in het groen en vormen we die ’s avonds om tot ontmoetingsplaats.  En om te spelen, daarvoor hebben we het échte speelplein Oosthove.  Anno 2020 moet het mogelijk zijn om dit zo te ontwerpen.  Zo surfen we mee op de groene golven maar houden we het tegelijk leefbaar voor onze commerce in de kleine Stad Wervik die zo snakt naar bereikbaarheid én toegankelijkheid. Want willen we dat de commerce overleeft in Wervik, dan is het speeluurtje voorbij én gaan we best onze joker inzetten voor de heraanleg van Steenakker met maar 33 parkingplaatsen.

In eigen naam,

Bercy Slegers