“Kan er een politiek signaal gegeven worden dat personen met een handicap niet gediscrimineerd mogen worden op het moment dat onze ziekenhuizen zouden moeten triëren?” Dat vroeg CD&V-Kamerlid Bercy Slegers gisteren tijdens de plenaire zitting aan minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid De Block.

Wanneer er op een bepaald moment in onze ziekenhuizen meer patiënten dan ziekenhuisbedden zouden zijn, dan zullen er keuzes moeten gemaakt worden. Er zijn ethische aanbevelingen gemaakt waarop artsen zich op kunnen baseren zijnde: de overlevingskans van de patiënt, de te redden levensjaren en de kwaliteit van leven.

Parlementslid Slegers toonde bezorgdheid omtrent de toepassing van het criterium ‘kwaliteit van leven’: “Mensen met een handicap en senioren vrezen dat artsen sneller zullen vinden dat zij omwille van hun handicap een mindere kwaliteit van leven hebben en daardoor minder kans maken om opgenomen te worden in een ziekenhuis of beademd te worden als er een tekort aan capaciteit dreigt.”

De ethische richtlijnen verduidelijken of verfijnen, is hier aangewezen. De “kans op leven” en een gelijke toegang tot de gezondheidszorg moeten gegarandeerd zijn. Daarnaast vindt het parlementslid dat er zeker ook een gesprek moet plaatsvinden met de betrokkene of de familie over deze ethische richtlijnen vooraleer artsen een keuze maken.

Minister De Block stelde in haar antwoord dat het enkel op basis van medische redenen is dat artsen kunnen beoordelen dat een bepaalde behandeling niet meer mogelijk is, maar nooit op basis van leeftijd of het hebben van een beperking. Parlementslid Slegers vreest echter dat ziekenhuizen in de praktijk vaak interne richtlijnen hebben opgemaakt waarbij patiënten niet altijd betrokken zijn en deze richtlijnen voorgeschoteld krijgen als zijnde beslist beleid.  Daarom zou het goed zijn om de ethische richtlijnen nog eens te verfijnen.

"Laten we er alles aan doen om een toestand van triage te vermijden door meer handen aan het bed in te zetten.  Alle wettelijke belemmeringen voor mensen met medische expertise die willen werken in ziekenhuizen, woonzorgcentra of voorzieningen voor personen met een handicap, moeten op korte termijn weggewerkt worden", besluit Bercy Slegers.