167.210 euro extra via OCMW’s ter ondersteuning kwetsbare gezinnen

De verschillende OCMW’s in ons land zullen van de federale overheid een toelage krijgen om de meest kwetsbare gezinnen in onze gemeenten te ondersteunen.  Deze info kreeg ik van Minister Nathalie Muylle (CD&V), minister belast met Armoedebestrijding.  Dit is beslist in de ministerraad vorige vrijdag, de federale overheidsdienst POD Maatschappelijke integratie bereidt de communicatie voor.

In totaal gaat het om € 3 miljoen die verdeeld zal worden naar alle gemeentes van ons land en dit met als criteria: het aantal leefloners, het aantal inwoners met een verhoogde tegemoetkoming…  Bedoeling is dat OCMW’s hiermee basisproducten zoals voeding en/of hygiënische producten kunnen aankopen om te verdelen onder de meest kwetsbare gezinnen.  Bij gemeenten waar voedselbanken voldoende voeding hebben, kan er ook ander nuttig materiaal aangekocht worden ter ondersteuning van de thuissituatie zoals vb: kleurpotloden, spelmateriaal, ingezamelde laptops, etc .

Ik pleit ervoor dat het OCMW de producten aankoopt bij de lokale handelaars in eigen stad of streek. Zo  steunen we de kwetsbare gezinnen maar ook onze lokale handelaars en via de korte keten ook onze lokale producenten van fruit en groenten.” - Bercy Slegers (Federaal parlementslid)

De voedselbanken ervaren dat er bij kwetsbare gezinnen de laatste weken een hoge nood was aan basisvoeding en verse groenten.  Maar ook hygiënische producten zoals zeep of verzorgingsproducten zijn schaars.  Speelden ook een nadeel de laatste weken voor de kwetsbare groep:

• het feit dat voedingswinkels enkele weken geen kortingen mochten geven,
  • het feit dat we met zijn allen een hamstergedrag vertoonden waardoor de rekken leeg waren, of de goedkoopste huismerkproducten soms niet meer te verkrijgen waren.

Voor West-Vlaamse gemeentes wordt € 167.210 voorzien. Hieronder staat een overzicht van de bedragen per West-Vlaamse gemeente.

Meer info via:  de POD Maatschappelijke Integratie – nieuwsbrief zie bijlage - voeding@mi-is.be

GEMEENTE TOELAGE
ALVERINGEM € 382