CD&V wil geen armoededatabank

De CD&V-Kamerfractie heeft ernstige bezwaren tegen het voorstel van N-VA en sp.a over schuldhulpverlening. Bij een aanvraag tot eenmalig betalingsuitstel voor een schuldenaar voorziet het voorstel in een informatiedoorstroom tussen OCMW en gerechtsdeurwaarder. “Een weinig sociaal en ondoordacht voorstel,” reageert Kamerlid Bercy Slegers (CD&V). Morgennamiddag wordt het voorstel besproken in de commissie Justitie.

Slegers: “Deze regeling zal ongewild mensen in moeilijkheden treffen. OCMW’s hebben in de eerste plaats een rol als vertrouwenspersoon van kwetsbare gezinnen. Via bemiddeling moeten zij samen tot structurele oplossingen komen. De aanvraag van betalingsuitstel in ruil voor het delen van persoonlijke informatie, zal vaak geen echte keuze zijn. Mensen in financiële problemen zullen in de praktijk gedwongen worden om hun privacy prijs te geven aan een soort ‘armoededatabank’ ontwikkeld op privé-initiatief. Dit kan leiden tot stigmatisering en uitsluiting op de economische markt.”

Het voorstel voorziet daarnaast in verscheidene uitzonderingen voor het betalingsuitstel: onderhoudsschulden, strafrechtelijke schulden, belastingschulden, hypothecaire aanwending van een onroerend goed en derdenbeslag op inkomen. CD&V heeft daarom ook twijfels bij de effectiviteit van dergelijke regeling.

Slegers: “De reikwijdte van een eenmalig  betalingsuitstel is erg beperkt. Dit zal kwetsbare mensen niet uit de schuldspiraal helpen.”

Tenslotte vreest CD&V dat het voorstel de belangen van de schuldeiser zal vooropstellen, ten koste van de schuldenaar.

Slegers: “Een gerechtsdeurwaarder heeft een andere rol dan een schuldhulpverlener. We moeten voorkomen dat het delicate evenwicht tussen schuldenaar en schuldeiser verstoord geraakt.”

CD&V heeft ten slotte ook vragen bij het voorstel op vlak van privacy. Slegers: “De informatiedoorstroom ondergraaft het beroepsgeheim van het OCMW.” Het voorstel wordt ook doorgelicht door de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).

Eerder vandaag uitte ook de Orde van Vlaamse Balies bezwaren tegen het voorstel.