Beslag op goederen is weer mogelijk, loon blijft extra beschermd

In mei werd het wetsvoorstel van CD&V, waardoor tijdelijk geen inbeslagnames van woningen en van het loon kon gebeuren, goedgekeurd. Het was een maatregel om mensen die het moeilijk hebben tijdens de coronacrisis beter te beschermen. Deze maatregel loopt af op 17 juni en wordt niet verlengd. Vandaag heeft het parlement voor wat het beslag op lonen betreft tijdelijk wel een andere maatregel goedgekeurd als verlengde van de vorige.

Vanaf 17 juni zullen het beslag op woningen of wagens opnieuw mogelijk zijn.  Maar de grenzen op het beslag van lonen wordt wel met 20% opgetrokken en dit tot 31 augustus. Concreet betekent dit dat het loon tot 1366 € beschermd wordt tegen beslag (voorheen was dat € 1.338).

“De economie start geleidelijk aan opnieuw op, daarom verlengen we de vorige maatregel niet. Maar de crisis is nog niet voorbij. Met deze aanpassing van de grenzen van het loonbeslag zullen de meest kwetsbare gezinnen toch nog tot eind augustus wat ademruimte krijgen”, zegt CD&V Kamerlid Bercy Slegers.