CD&V wil in herstelplan ook aandacht voor verenigingsleven en kleine vzw’s

Kamerlid Bercy Slegers (CD&V) vraagt meer aandacht voor het voorbestaan van kleine vzw’s in de kunst-, recreatie en evenementensector. “De vele kleine en lokale muziek- en kunstenfestivals, koersen en culturele evenementen die Vlaanderen rijk is, worden meestal georganiseerd door vrijwilligers verenigd in vzw’s. Deze zomer gaan vele evenementen niet door. Deze vzw’s zullen hierdoor geen inkomsten hebben. We moeten vermijden dat ze kopje onder gaan en dit rijke verenigingsleven verloren gaat,” aldus Slegers.

Sinds de hervorming van het ondernemingsrecht worden ook vzw’s beschouwd als ondernemingen. Het goede nieuws is dat zij hierdoor ook een beroep kunnen doen op reddingsboeien die een insolventieprocedure biedt.  Het slechte nieuws is echter dat door de crisis van vandaag zo’n 1 op 3 vzw’s dreigt failliet te gaan.

De Minister van Justitie heeft met het KB nr. 15 van 24 april 2020 gezorgd dat zij nu beschermd zijn tegen een faillissement. Deze bescherming van bedrijven en vzw’s tegen faillissementen is ook verlengd tot 17 juni.  Deze tijdelijke maatregel moet voorkomen dat bedrijven en vzw’s over kop gaan. “Een goede stap, maar er moet ook perspectief komen voor het tijdperk na corona,” zegt de CD&V-politica. “Hopelijk kan deze beschermingsmaatregel verlengd worden. “

De steunmaatregelen van de regering focussen op artiesten,” licht Slegers toe, “maar de keten is pas rond als zij in de toekomst nog kunnen optreden op evenementen en festivals. De vzw’s in de kunst-, amusements- en de recreatiesector hebben het hard te verduren. Deze zomer zullen er weinig  evenementen doorgaan. Hierdoor mislopen veel geplande festivals van groot tot klein hun inkomsten terwijl ze wel al personeelskosten of andere kosten gemaakt hebben. Daarnaast is deze sector vaak ook afhankelijk van de inkomsten van een éénmalige activiteit zoals een festival, concert of kermisevent. Zij verdienen onze steun en bescherming.”

"Het is een sector die zeer breed is en met een grote lokale verankering.   De vzw’s achter deze evenementen dragen bij aan een bruisend verenigingsleven en de sociale cohesie.  Doch zijn veel events te groot om door de gemeentelijke overheden alleen ondersteund te worden.  De federale overheid en de Vlaamse overheid moeten hier samen werken aan maatregelen voor deze sector. Zij verdienen onze steun en bescherming.