BE-Alert al 111 keer ingezet tijdens coronacrisis, totaal van 4,5 miljoen berichten

De overheid heeft tijdens de coronacrisis het alarmeringssysteem BE-Alert al 111 keer ingezet om burgers snel te informeren over nieuwe maatregelen. Dat blijkt uit cijfers die federaal parlementslid Bercy Slegers opvroeg.

Sinds 2017 maken de verschillende overheden in ons land gebruik van het alarmeringssysteem BE-Alert informatie. Hiermee kunnen zij snel informatie uitsturen in noodsituaties. Sinds het begin van de coronacrisis is BE-Alert al 111 keer ingezet, samen goed voor 4,5 miljoen berichten.

Federaal parlementslid Slegers: “Deze cijfers tonen dat overheden tijdens deze coronacrisis wel degelijk gebruik maken van het BE-Alert-systeem om snel en efficiënt hun burgers te informeren. Er werden in totaliteit sinds de start van de COVID-19-crisis al 4,5 miljoen berichten verstuurd door de verschillende overheden via BE-Alert.  De laatste mailing die gebeurde door het crisiscentrum gebeurde naar 767.487 e-mailadressen.  Op ongeveer 10 miljoen +18-jarigen is dit een bereik van rond de 8%.  Hoe meer mensen zich inschrijven bij BE-Alert hoe meer inwoners we kunnen bereiken met een boodschap in tijden als deze of van toekomstige pandemieën. ”

Hieronder een overzicht:

• 104 campagnes werden opgestart op initiatief van burgemeesters om hun inwoners te informeren over zowel de maatregelen op gemeentelijk niveau als over de federale richtlijnen en hun implicaties op gemeentelijk niveau.
  • 6 nationale campagnes op initiatief van het Crisiscentrum telkens na de Nationale Veiligheidsraad om de genomen maatregelen te communiceren.
  • De campagne van het Brussels gewest diende om een eigen maatregel bekend te maken, namelijk de oprichting van een nummer voor mensen zonder huisarts.

De verspreiding van de informatie gebeurt voornamelijk via:

• E-mail: in 98 van de 111 gevallen. Dit kanaal is immers het meest geschikt om uitgebreide en genuanceerde informatie mee te geven. Een belangrijk voordeel tegenover de meer beperkte inhoud van sms-berichten.
  • Een beperkt aantal verzendingen gebeurden per sms of per telefoon, vaak in combinatie met e-mail. Het sms-kanaal is vooral geschikt voor korte, krachtige boodschappen zoals de doorverwijzing naar een website. Een telefonische oproep geeft grote garantie dat het bericht beluisterd wordt en laat toe om een kernachtige boodschap te verspreiden naar inwoners die geen e-mailadres of gsm-nummer hebben.

Inschrijven op BE-Alert kan via https://www.be-alert.be/nl.