In navolging van een gerechtelijk onderzoek naar een internationale, goed gestructureerde criminele organisatie hebben de politiemensen van de FGP Limburg en Antwerpen, samen met justitie en de douane, beslag kunnen leggen op 11 500 kilogram cocaïne. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden wil haar waardering uiten voor die inspanning.

"Met de inbeslagname van deze grote partij cocaïne hebben de politiemensen er alvast mee voor gezorgd dat deze drugs niet op straat is terechtgekomen“, aldus Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “Deze recordvangst is het bewijs bij uitstek van een goede samenwerking tussen politie en justitie.’’

Extra waardering voor het het werk in deze coronatijden

Politiemensen op het terrein kunnen niet telewerken. Tijdens het werk staan zij altijd in de eerste lijn, ze zijn dus uiterst vatbaar voor besmetting. In deze coronacrisis verdient de politie nog een extra pluim voor hun speurwerk in ongetwijfeld veel minder evidente tot zelfs ronduit moeilijke werkomstandigheden.

Vincent Van Quickenborne, Vice-eersteminister en minister van Justitie: “De resultaten die de Antwerpse en federale diensten boeken zijn opzienbarend. Ik heb het dan niet alleen over de inbeslaggenomen cocaïne, maar ook over het aantal gearresteerde criminelen, de criminele vermogens en de goederen die in beslag worden genomen en verbeurdverklaard. We moeten ons geen illusies maken. We gaan deze wereldwijde smokkel en handel in cocaïne niet uitroeien. Maar we blijven ons inzetten om te vermijden dat deze criminelen ons maatschappelijk weefsel aantasten.”