CD&V tevreden om aandacht voor jeugd en mentaal welzijn: 'Kom uit uw kot!’

Publicatiedatum

Joachim Coens

Deel dit artikel

Het Overlegcomité nam vandaag maatregelen die rechtstreeks impact zullen hebben op het mentale welzijn van de bevolking. CD&V is dan ook tevreden dat het Overlegcomité de boodschap goed begrepen heeft. Mentaal welzijn is vandaag de eerste prioriteit, en de bevolking heeft nood aan goede vooruitzichten. Die zijn er nu eindelijk gekomen. Onder andere de begrafenissen en erediensten, de buitenbubbel van 10 en de maatregelen voor de jeugd zijn strijdpunten waar de partij al heel lang voor ijvert.

Zo zullen vanaf 8 maart terug begrafenissen mogelijk zijn met maximaal 50 personen. Ondanks alle creatieve oplossingen, kan niets de fysieke aanwezigheid van andere mensen vervangen. Dit is de meest menselijke van alle beslissingen die vandaag genomen werden.

Ook heeft de partij achter de schermen heel hard gewerkt om terug meer volk toe te laten bij erediensten. Vanaf 1 april zullen er in de buitenlucht erediensten kunnen plaatsvinden tot 50 personen. Ook de Paasviering valt daar dus onder. Het zal terug een Pasen van verrijzenis zijn. Niet meer blijf in je kot, maar kom uit je grot!

Ten slotte krijgen ook kinderen en jongeren betere vooruitzichten. Op schooluitstap vanaf 15 maart, terug voltijds naar de klas na de Paasvakantie, en met 10 vrienden buiten afspreken: binnenkort wordt het weer een realiteit. En in de paasvakantie kunnen er kampen voor kinderen onder de 18 jaar georganiseerd worden (tot 25 kinderen). Ook zullen microfestivalletjes mogelijk zijn vanaf 1 april, want dan kunnen er buiten weer culturele activiteiten plaatsvinden tot 50 mensen. Een broodnodige opkikker voor onze jeugd.

Voorzitter Joachim Coens voegt nog toe: "Maatregelen met een duidelijke christendemocratische stempel. We zijn herkenbaar!"

Dit zijn maatregelen die de mens op de eerste plaats zetten. De mensen rondom ons bepalen ons welzijn. Eenzaamheid en isolatie zijn even wreed als het coronavirus zelf. Het is goed dat er eindelijk terug meer ruimte komt voor echt menselijk contact. Het zal het voor ons allemaal ook makkelijker maken om zich weer met motivatie aan de regels te houden.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.

Nicole de Moor: “Geen asiel voor extremistische haatpredikers”

De Dienst Vreemdelingenzaken heeft aan het CGVS gevraagd om de erkenning als vluchteling in te trekken van de Palestijn Mohammed Khatib, leider van de Samidoun-organisatie. Dat laat staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor weten. DVZ neemt de beslissing op basis van informatie van de veiligheidsdiensten. Khatib staat bekend als extremistische haatprediker. Het CGVS beslist nu onafhankelijk wat er met de vluchtelingenstatus moet gebeuren.

72 kinderdagverblijven krijgen steun om ruimere openingsuren aan te bieden

Minister van Gezin Hilde Crevits kent 72 kinderdagverblijven in de groepsopvang financiële steun toe om hun openingsuren te verruimen, zodat ouders die werken buiten de gebruikelijke openingsuren ook een beroep kunnen doen op kinderopvang. In totaal voorziet minister Crevits hiervoor 3.746.000 euro.