CD&V tevreden om aandacht voor jeugd en mentaal welzijn: 'Kom uit uw kot!’

Publicatiedatum

Joachim Coens

Deel dit artikel

Het Overlegcomité nam vandaag maatregelen die rechtstreeks impact zullen hebben op het mentale welzijn van de bevolking. CD&V is dan ook tevreden dat het Overlegcomité de boodschap goed begrepen heeft. Mentaal welzijn is vandaag de eerste prioriteit, en de bevolking heeft nood aan goede vooruitzichten. Die zijn er nu eindelijk gekomen. Onder andere de begrafenissen en erediensten, de buitenbubbel van 10 en de maatregelen voor de jeugd zijn strijdpunten waar de partij al heel lang voor ijvert.

Zo zullen vanaf 8 maart terug begrafenissen mogelijk zijn met maximaal 50 personen. Ondanks alle creatieve oplossingen, kan niets de fysieke aanwezigheid van andere mensen vervangen. Dit is de meest menselijke van alle beslissingen die vandaag genomen werden.

Ook heeft de partij achter de schermen heel hard gewerkt om terug meer volk toe te laten bij erediensten. Vanaf 1 april zullen er in de buitenlucht erediensten kunnen plaatsvinden tot 50 personen. Ook de Paasviering valt daar dus onder. Het zal terug een Pasen van verrijzenis zijn. Niet meer blijf in je kot, maar kom uit je grot!

Ten slotte krijgen ook kinderen en jongeren betere vooruitzichten. Op schooluitstap vanaf 15 maart, terug voltijds naar de klas na de Paasvakantie, en met 10 vrienden buiten afspreken: binnenkort wordt het weer een realiteit. En in de paasvakantie kunnen er kampen voor kinderen onder de 18 jaar georganiseerd worden (tot 25 kinderen). Ook zullen microfestivalletjes mogelijk zijn vanaf 1 april, want dan kunnen er buiten weer culturele activiteiten plaatsvinden tot 50 mensen. Een broodnodige opkikker voor onze jeugd.

Voorzitter Joachim Coens voegt nog toe: "Maatregelen met een duidelijke christendemocratische stempel. We zijn herkenbaar!"

Dit zijn maatregelen die de mens op de eerste plaats zetten. De mensen rondom ons bepalen ons welzijn. Eenzaamheid en isolatie zijn even wreed als het coronavirus zelf. Het is goed dat er eindelijk terug meer ruimte komt voor echt menselijk contact. Het zal het voor ons allemaal ook makkelijker maken om zich weer met motivatie aan de regels te houden.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.