Welke personen en diensten geven het coronabeleid concreet vorm voor Moerbeke?

De Huisartsen spelen een zeer belangrijke basisrol.

Onze huisartsen spelen een cruciale rol. Zij vangen de eerste signalen op en weten welke patiënten extra ondersteuning nodig hebben om de thuisisolatie te organiseren of om contacten op te lijsten en door te geven.
Een generiek kader ter ondersteuning van het werk van de huisarts werd uitgewerkt met de beroepsgroep.

De coronacrisis-/coördinatiecel Moerbeke:

Samengesteld uit :

• de noodplanambtenaar Erwin Camphens;
  • een lid van de federale dienst noodplanning van de gouverneur,
  • een vertegenwoordiging van de politie en de brandweer;
  • een communicatieambtenaar
  • onze burgemeester.

Afhankelijk van de specifieke thema’s die zich voordoen worden bijkomende personen uitgenodigd die thuis zijn in die materie, om het beleid concreet mee vorm te geven.
De crisiscel volgt alles wat betreft het coronabeleid en maakt voor alle informatie en opvolging van maatregelen verbinding met de hogere overheden en lokale verantwoordelijken. Sleutelpersonen bij deze uitwisseling zijn de noodplanambtenaar en de burgemeester. Ook is er een belangrijke coördinerende en ondersteunende rol weggelegd in het kader van ‘Moerbeke helpt’ in deze coronatijden.
De burgemeester speelt een leidende rol in de coördinatie van de aanpak. Samen met de noodplanambtenaar en de medische experten van de zorgraad heeft de burgemeester zicht op de concrete cijfers uit de centrale controletoren, de zorgatlas. Ook de voorzitter en sommige personeelsleden van de zorgraad ( zie verder) hebben zicht op de cijfers. Uiteraard hebben enkel de medische experten zicht tot op het niveau van de namen van de (vermoedelijke-) coronapatiënten. Indien het nodig is bepaalde patiënten tot op naamniveau te kunnen bereiken, wordt dit pas gedaan met respect voor de privacy en GDPR richtlijnen.

Wist je dat je alle informatie in verband met het coronabeleid in Moerbeke kan vinden op de site https://www.moerbeke.be/coronavirus

De Zorgraad

Moerbeke sluit aan bij de Zorgraad van de eerstelijnszone (ELZ) Waasland in het kader van het coronabeleid.
De Zorgraad is een  samenwerkingsverband dat binnen de eerstelijnszone Waasland de opdracht heeft om het welzijn en de gezondheid van haar inwoners  te bevorderen onder meer door het coördineren , faciliteren , stimuleren en versterken van de samenwerking tussen lokale besturen.

De ELZ Waasland, is opgedeeld in 2 zones:

• sectie Zuid-West : hiertoe behoren de gemeenten Lokeren, Moerbeke, Sint-Niklaas, Temse en Waasmunster
  • sectie Noord-Oost : hier maken de gemeenten Beveren, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Stekene en Zwijndrecht deel van uit.

De zorgraad werkt overkoepelend voor beide zones.
Sinds 1 juli 2020 is de Zorgraad officieel van start gegaan. De leden van de zorgraad vertegenwoordigen de lokale besturen, de gezondheidszorg, welzijn, personen met zorg- en ondersteuningsvragen en er zijn enkele optionele zetels.
Moerbeke heeft gemeenteraadslid Lut van de Vijver als effectieve vertegenwoordiger afgevaardigd en Martine Dieleman als plaatsvervanger.
In het kader van corona is de Zorgraad een partner bij de strijd tegen covid 19 ( zie ook de link naar de presentatie hogerop).

De 3 prioritaire opdrachten voor de zorgraden:

• Sensibiliseren van de populatie en zorgaanbieders (met focus op het contactonderzoek)
  • Solidariseren van het aanbod en preventie van uitbraken
  • Beheersen van uitbraken

Het covid-19 team binnen de zorgraad Waasland

Binnen de  Zorgraad Waasland (net als binnen alle andere Zorgraden in Vlaanderen) is in het kader van corona een aparte multidisciplinaire covid-19 cel opgericht.

Dit team heeft als specifieke taak:

• rechtstreekse verbinding met het federale team infectiepreventie met het oog op brononderzoek
  • ondersteuning bieden aan alle partners in de zorgraad
  • aanleveren van medische expertise via de medische expert
  • beschikbaar zijn om de vraag/inzet van de pool van huisbezoekers te coördineren

De samenstelling van dit covid-19 team bestaat uit :

• een coördinerende medisch expert ( die rechtstreeks in rechtstreeks overleg staat met alle huisartsen van het Waasland)
  • vertegenwoordigers van de Huisartsenkring, Thuiszorg, Woonzorgcentra, Ziekenhuisnetwerk, Apothekers, Welzijn, VAPH, Logo Waasland en rampencoördinator en lokale besturen.

Elk van deze vertegenwoordigers staan dan op hun beurt in nauw contact met hun leden van hun cluster.  Zo hebben we wat betreft de lokale besturen (waar Lut en Martine voor Moerbeke in vertegenwoordigd zijn) maandelijks een overleg met onze cluster lokale besturen om de opdrachten en vragen voor en van Moerbeke verder op te volgen. De nodige info-uitwisseling wordt nadien steeds doorgesproken met de crisis cel verantwoordelijken van Moerbeke.
De prille maar stevige structuur die is uitgebouwd, zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen om noden in het kader van corona snel een antwoord te kunnen geven.

Nood aan info? Aarzel niet om vragen te stellen!

Indien u interesse hebt in de volledige structuur van de corona opvolging van bij de huisarts tot en met de opdrachten van de federale overheid verwijzen we u naar het webinar verslag op de website :