Op zaterdag 9 juni kwam IGEAN voor de eerste keer met een mobiel recyclagepark naar Kalmthout. Op centrale plekken in elke Kalmthoutse wijk konden de mensen kleine afvalfracties gratis komen brengen. Ook in juli, augustus, september en oktober komt het mobiel recyclagepark naar Kalmthout.

Maarten De Bock, schepen van leefmilieu en gemeenteraadslid Stijn de Koning gingen een kijkje nemen in het mobiel recyclagepark aan het station van Kalmthout. “Sinds enkele jaren beschikken we in de KMO-zone Bosduin over een goedwerkend recyclagepark, waarvan de uitbating in samenwerking met IGEAN verloopt”, legt Maarten De Bock uit. “Om nog meer mensen aan te zetten om afval in te zamelen en te sorteren stelde IGEAN aan de gemeenten voor om met een mobiel recyclagepark te werken, als aanvulling op het containerpark. Wij zijn daar als gemeente Kalmthout op ingegaan.”

“In één grote vrachtwagen – die halt houdt op enkele centrale plekken in Kalmthout zoals de stations van Kalmthout en Heide en de kerken van Centrum, Achterbroek en Nieuwmoer – zamelen de mensen van IGEAN kleine afvalfracties in”, vult Stijn de Koning aan. “Het gaat om afval wat je anders gratis in het containerpark mag afleveren zoals resten van verf of frituurolie, kleine hoeveelheden hout, papier, glas,…”

“Het mobiel recyclagepark biedt de kans aan mensen die niet in het recyclagepark raken in Bosduin om toch ingezameld afval te brengen. Als gemeente vinden we die extra dienstverlening belangrijk. Samen verkleinen we de afvalberg en werken we aan een nog properder Kalmthout. Deze eerste keer leverde al aardig wat afval op, maar het mobielrecyclagepark komt op 7 juli, 11 augustus, 8 september en 13 oktober nog terug. Na een positieve evaluatie van dit proefproject kunnen er nog meer inzameldagen in het mobiel recyclagepark volgen”, geeft schepen van leefmilieu, Maarten De Bock, nog mee.