We kregen als gemeente erg leuk nieuws te horen. Kalmthout is door de krant Het Nieuwsblad verkozen tot de 3de beste gemeente van Vlaanderen. Daarmee staan we mee op het podium onder de 308 Vlaamse gemeenten, samen met winnaar Oostkamp en runner-up Bornem. De redactie van de krant peilde de afgelopen 2 jaar naar de dienstverlening en naar de leefbaarheid van de gemeenten.

De eerste tien testen peilden naar de werking van de gemeente. Hoe scoort de bib? Hoe bereikbaar is de burgemeester?  Er werd een beltest uitgevoerd die naging hoe snel je werd geholpen. Hoe proper zijn de begraafplaatsen en hoeveel belastingen moet je betalen? Is de website gebruiksvriendelijk en is het gemeentehuis toegankelijk? En ook, is de openbaarheid van bestuur goed georganiseerd?

De tweede reeks testen onderzocht de leefbaarheid van de gemeenten. Wat verwacht de Vlaming van zijn leefomgeving en hoe goed slagen de gemeenten erin om omstandigheden te creëren waarin mensen zich thuis voelen? Concreet ging dat over het aanbod van openbaar vervoer, de sportinfrastructuur, de winkels en het schoolaanbod. Daarnaast werden ook meningen opgevraagd over het veiligheidsgevoel, de rust en de groene ruimte, de betaalbaarheid van de woningen en het sociaal contact onder de bewoners.

Als die test leverden punten op en de eindscore bezorgde onze gemeente een fraaie podiumplaats in deze Grote Gemeentetest. Dat is uiteraard een opsteker voor iedereen die Kalmthout mee maakt tot wat het vandaag is. En dat zijn heel wat mensen. Niet alleen de mensen die actief zijn bij de gemeente of het OCMW, als medewerker, bestuurder of vrijwilliger. Het gaat ook om de vele verenigingen, organisaties, scholen, straatcomités, bedrijven, horeca, enz. Iedereen draagt op zijn of haar manier bij tot het welzijn in Kalmthout. In feite is het een pluim op de hoed van de meer dan 18.400 inwoners.

Daarvoor willen we iedereen van harte bedanken. Laat ons verder werken om van onze mooie gemeente vooral een aangename plek te maken om te leven, te wonen en te werken. En laat ons ook de uitdagingen verder aanpakken die beter kunnen.