CD&V Geraardsbergen voerde vrijdagochtend 23 november actie aan het station van Geraardsbergen ter gelegenheid van de jaarlijkse Witte Lintjes campagne.

Vrouw & Maatschappij co-voorzitsters Veerle Mertens en Karla Bronselaer overhandigden op vrijdagochtend 23 november aan de voorbijgangers en vroege pendelaars een wit lintje en een flyer. Deze actie kadert in de internationale 'White Ribbon' campagne tegen het geweld op vrouwen.

Met de slogan “Ik ben jouw schatje niet" wil Vrouw & Maatschappij dit jaar seksuele intimidatie op straat aankaarten. Vrouw & Maatschappij wil iets doen aan de cultuur van straffeloosheid en onverschilligheid die vandaag bestaat rond dit onderwerp.

Seksuele intimidatie wordt vaak gebanaliseerd of weggelachen, ook door vrouwen zelf. We pleiten daarom voor sensibilisering van zowel vrouwen als politieagenten. Vrouwen, opdat ze het belang van een aangifte inzien. Politieagenten, opdat ze meldingen en aangiften ernstig nemen en problemen opvolgen.

Bij gebrek aan onderzoek zijn er nog geen cijfers beschikbaar rond de frequentie en de reikwijdte van het probleem. In eerste instantie roepen we dan ook op om werk te maken van een grootschalig onderzoek. Enkel zo kan een doelgerichte aanpak gerealiseerd worden.

Met het uitdelen van een Wit Lintje en een flyer wil Vrouw & Maatschappij de pendelaars sensibiliseren. Wie een Wit Lintje draagt zegt daarmee:

• Geen geweld te plegen
• Geweld ook niet oogluikend toe te laten of te verzwijgen
• Geweldplegers aan te zetten om hulp te zoeken
• Iedereen te overtuigen om geweld te doen stoppen