De CD&V-Werkgroep Vrouw & Maatschappij organiseerde een stationsactie in verschillende gemeenten en steden het weekend voor de internationale Dag voor de uitroeiing van Geweld tegen Vrouwen (25/11).

Op vrijdagmorgen 16 november voerde CD&V Geraardsbergen van 7u tot 8u actie aan het station te Geraardsbergen. CD&V-mandatarissen Andrée Depreter en Veerle Mertens, afdelingsvoorzitter Bart Van Cauter en Jong CD&V’ers Peter Timmermans en Karla Bronselaer overhandigden aan de voorbijgangers en pendelaars een wit lintje en de folder in bijlage.

Een op drie vrouwelijke slachtoffers van fysiek geweld kan hun partner als dader aanwijzen. Cijfers leren dat 60% tot 80% van de plegers geweld heeft gezien in de thuissituatie. Bovendien wensen meer dan 60% van de vrouwen hun partner niet te verlaten. Vrouwen die geweld ervaren binnen de partnerrelatie vertellen heel vaak dat ze “tegen de deur gelopen zijn” of “van de trappen gevallen” om het probleem te maskeren.