Ruzie thuis? Wie let er op de kleintjes?

29-11-2008

Vrouw & Maatschappij Geraardsbergen voerde op vrijdagochtend 21 november, het weekend voor de Internationale Dag voor de uitroeiing van Geweld tegen Vrouwen, aan het station van Geraardsbergen actie tegen huiselijk geweld.

CD&V-mandatarissen Andrée Depreter, Daisy Van Wymeersch, Antoine Scheirlinckx en Veerle Mertens, afdelingsvoorzitter Bart Van Cauter en bestuursleden Robert Van Damme en Karla Bronselaer overhandigden aan de voorbijgangers en vroege pendelaars een wit lintje en een folder.

Met de slogan "Wie let er op de kleintjes?" willen we dit jaar specifiek aandacht vragen voor de problematiek van huiselijk geweld en de gevolgen van huiselijk geweld op kinderen.

Wie het witte lintje draagt, geeft aan dat hij of zij huiselijk geweld veroordeelt. In de folder vragen we een betere erkenning voor de positie van kinderen die blootgesteld zijn aan huiselijk geweld én een aangepaste hulpverlening voor deze kinderen. Uit de praktijk blijkt dat politierapporten zelden vermelden in hoeverre kinderen getuigen waren van het geweld en dat kinderen o.m. daardoor de nodige begeleiding mislopen waardoor ze een verhoogd risico hebben op onder andere emotionele – en gedragsproblemen.

De CD&V-vrouwen roepen de bevolking op deze campagne te steunen. Huiselijk geweld is immers niet alleen een problematiek van vrouwen en meisjes, maar een probleem van de samenleving, van man én vrouw, van gezinnen. Mannen moeten dus betrokken worden bij de preventie van het probleem. Er moet meer aandacht gaan naar de stille getuigen, de kinderen. Ze worden vaak vergeten.

Mensen bewust maken van het feit dat geweld op vrouwen niet kán en niet mág getolereerd worden en dat opkomen voor geweldloosheid ten goede komt aan iedereen is onze boodschap.