De CD&V-Werkgroep Vrouw & Maatschappij organiseerde deze actie in verschillende gemeenten en steden het weekend voor de internationale Dag voor de uitroeiing van Geweld tegen Vrouwen (25/11).

Op vrijdagmorgen 20 november vanaf 6.30 uur voerde ook CD&V Geraardsbergen actie aan het station van Viane-Moerbeke. Voorbijgangers en vroege pendelaars kregen een wit lintje en een folder.

Met de slogan 'Laat seksueel geweld niet ongestraft' willen we dit jaar specifiek aandacht vragen voor de problematiek van seksueel geweld. Bijna een op twee vrouwen komt tijdens haar leven in aanraking met een of andere vorm van seksueel geweld. Bovendien komt binnen een partnerrelatie seksueel geweld vaak meer voor dan fysisch geweld. Slechts zo'n 10% van de seksuele delicten wordt aangegeven bij de politie. Bovendien leidt het overgrote deel van de aangiftes van verkrachting nooit tot een rechtszaak.

Vrouw & Maatschappij vraagt maatregelen tegen de straffeloosheid van seksueel geweld.

Een gebrek aan bewijsmateriaal, de vele seponeringen en buiten vervolgingstellingen leiden tot straffeloosheid. Vrouw & Maatschappij vraagt dat politie en Justitie aangiftes van seksueel geweld grondiger onderzoeken en zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen, een doorgedreven toepassing van het audiovisueel verhoor kan hiervoor een oplossing zijn. Magistraten die dossiers van seksueel geweld behandelen moeten hiervoor een speciale vorming volgen en gebrevetteerd worden. Vrouw & Maatschappij vraagt ook meer aandacht en middelen voor de behandeling van seksuele delinquenten om zo recidiven te verminderen. Veroordeelde pedofielen moeten ook minder snel eerherstel kunnen aanvragen, want dan kunnen ze minder gemakkelijk tewerkgesteld worden in de jeugdsector.