De CD&V-Werkgroep Vrouw & Maatschappij organiseerde deze actie in verschillende gemeenten en steden het weekend voor de internationale Dag voor de uitroeiing van Geweld tegen Vrouwen (25/11).

Op vrijdagmorgen 19 november vanaf 6.30 uur voerde ook CD&V Geraardsbergen actie aan het station van Geraardsbergen. Samen met Vrouw & Maatschappij co-voorzitsters Veerle Mertens en Karla Bronselaer, overhandigden gemeenteraadslid Andrée Depreter en bestuursleden André De Temmerman en Erik Van Laecke aan de voorbijgangers en vroege pendelaars een wit lintje en een folder.

Met de slogan ‘Laat geld geen wapen zijn in een relatie' willen we dit jaar specifiek aandacht vragen voor de economische aspecten van partnergeweld. Vorig jaar werden 1608 gevallen van economisch geweld geregistreerd. Dit is elke daad waarbij men als bewuste machtsstrategie de partner tegen zijn of haar wil financieel afhankelijk wil maken.

Een vrouw die financieel afhankelijk is van haar partner is veel vaker het slachtoffer van fysiek en psychisch geweld en omgekeerd. Toch blijft ze vaak samen met haar gewelddadige partner omwille van financiële redenen.

Vrouw & Maatschappij vraagt extra aan dacht voor de economische aspecten van partnergeweld.

Geldgeweld moet als een vorm van partnergeweld erkend en geregistreerd worden zodat politie, justitie en hulpverlening beter op elkaar kunnen inspelen. Hulpverlening en schuldbemiddeling moeten alert zijn voor geldgeweld omdat het vrouwen dwingt bij hun gewelddadige partner te blijven. Vrouw & Maatschappij pleit daarom voor sensibilisering van erkende schuldbemiddelaars zoals CAW’s en OCMW’s want achter financiële problemen kan partnergeweld schuilgaan.