De nieuwe uurregeling voor de treinen die vanaf 10 december ingaat, mag dan voor reizigers via Edingen naar Brussel een verbetering inhouden, werknemers en studenten die tijdens de week van Geraardsbergen naar Gent pendelen zullen niet diezelfde mening toegedaan zijn.

De meeste treinen vanuit Geraardsbergen naar Gent en omgekeerd zullen er met de nieuwe treinregeling langer over doen. Wie nu 's morgens met de L-trein richting Gent reist, blijft in Zottegem 9 minuten staan. Vanaf 10 december worden dat 12 minuten. 's Avonds krijgen we hetzelfde liedje. Met uitzondering van de trein van 16u06 in Gent, blijven de L-treinen in Zottegem ook langer staan dan nu. Je zal maar om 18u06 de trein naar huis nemen en merken dat hij in Zottegem maar liefst 13 minuten blijft staan, 5 minuten langer dan nu het geval is. Dit komt neer op 56 minuten over een traject van 37 km.

Ook de reizigers vanuit Geraardsbergen en Ninove die via Denderleeuw met de CR-treinen naar Brussel pendelen, zullen er vanaf 10 december langer over doen. Hun reis wordt verlengd met minstens twaalf minuten per dag doordat de trein in Denderleeuw 11 minuten zal blijven staan om te koppelen met een omnibustrein uit Zottegem.

Eén troost, wie in het weekend naar Gent wil sporen, zal daar vanaf 10 december 4 minuten minder lang over doen. Maar daar zijn de studenten en werknemers allicht niets mee.
Initiatiefnemers Peter Timmermans (vz jong-cd&v Geraardsbergen), Karla Bronselaer en Veerle Mertens pleiten dan ook voor een betere uurregeling zodat ook tijdens de week de reizigers niet in de kou blijven staan. Ze organiseren hiervoor een online petitie op www.geraardsbergen.cdenv.be.