West-tangent Forum 2020 geen alternatief voor Waas Mobiliteitsplan
07-03-2010
De Westelijke Tangent die Forum 2020 voorstelt als verbindingsweg tussen de E17 en de E34, kan in geen geval het Waas Mobiliteitsplan vervangen. Het kan als aanvulling gelden maar zeker niet als alternatief. Dat stelt Vlaams Volksvertegenwoordiger Marc Van de Vijver: “De Westelijke Tangent biedt een oplossing voor het doorgaand verkeer maar biedt geen oplossing voor het lokaal verkeer.”
Gisteren stelde Forum 2020 haar plannen voor een duurzame mobiliteit in en rond Antwerpen voor aan het Vlaams parlement. Het bewuste “mecannomodel met twee bretellen” voorziet onder meer een nieuwe westelijke verbinding tussen de E17 ter hoogte van de KMO-zone Schaarbeek in Melsele en de E34 ter hoogte van de Canadalaan in Zwijndrecht. Deze nieuwe westelijke tangent haalt het doorgaand verkeer sneller van de E17. Dat moet de Kennedytunnel ontlasten. Deze nieuwe bypass biedt echter geen oplossing voor het Waas lokaal en bovenlokaal verkeer en is dus geen alternatief voor het Waas Mobiliteitsplan.
Het Waas Mobiliteitsplan wil onder meer de capaciteit op de E17 verhogen door het doortrekken van de parallelwegen vanuit Sint-Niklaas tot voorbij afrit Haasdonk en deze dan over te laten vloeien in een bijkomende rijstrook die aansluiting geeft op het Oosterweelproject. Daarnaast voorziet het een nieuwe verbinding tussen de N70 ter hoogte van KMO-zone Doornpark in Beveren en de E34 dat samen met de nieuwe Oosttangent in Sint-Niklaas de E17 met de E34 verbindt. Deze ingrepen moeten het doorgaand verkeer bannen uit de dorpskernen van Nieuwkerken, Vrasene, Beveren en Melsele.
De West-tangent van Forum 2020 biedt daar geen oplossing voor. Als deze nieuwe bypass er komt, kan dit enkel als aanvulling op het Waas Mobiliteitsplan en niet ter vervanging ervan”, aldus Van de Vijver. “Ook voor het doorgaand verkeer in Zwijndrecht en Linkeroever is de west-tangent geen oplossing. De maatregelen voorzien in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen zoals de stedelijke ringweg tussen E17 en Linkeroever, nieuwe op- en afritten aan de Blancefloerlaan, de herinrichting van het afrittencomplex in Zwijndrecht en het verdwijnen van de gevaarlijke linkse oprit voor de Kennedytunnel, blijven ook met een nieuwe westelijke verbinding noodzakelijk.”
Voor de Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Beveren is het dus duidelijk dat, afgezien van welk traject er gekozen wordt voor de derde scheldeoeververbinding, het Waas Mobiliteitsplan onverminderd uitgevoerd moet worden.