• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Wat te doen als je jouw identiteitskaart kwijt bent of deze gestolen is?

08-06-2015

Doven en slechthorenden kunnen identiteitsfraude moeilijk melden         
Aantal gevallen van identiteitsfraude stijgt bovendien opnieuw
Identiteitsfraude is een misdrijf dat steeds vaker voorkomt. Ben je jouw identiteitskaart kwijt of is deze gestolen? Dan kan je je kaart laten blokkeren via Docstop. Deze dienst is echter enkel telefonisch te bereiken. ‘Voor de 400.000 doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis is dit problematisch.’, vertelt CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh.
Na het vaststellen van je identiteit door de administratie, worden je identiteitsdocumenten in slechts enkele minuten geblokkeerd op de site www.checkdoc.be. Deze website wordt door banken en andere instanties gebruikt om na te gaan of een identiteitsdocument bekend staat als gestolen of verloren. Zo voorkom je frauduleus gebruik en de eventuele financiële gevolgen ervan. Met een identiteitskaart kan men een bankrekening openen op naam van iemand anders voor frauduleuze transacties door een kopie op te sturen naar de bank. Ook het gebruik van gestolen identiteitskaarten door terreurorganisatie IS blijkt realiteit. Je verloren of gesloten identiteitskaart laten blokkeren, kan dus heel wat onheil besparen.
Naast het gratis telefoonnummer van Docstop (binnen- en buitenland), kan je ook aangifte doen bij het gemeentebestuur en bij de politie.
Kamerlid Jef Van den Bergh vraagt dat Docstop toegankelijk is voor iedereen in de samenleving. ‘Een interactieve internetpagina kan een oplossing bieden voor de 400.000 doven, slechthorenden en spraakgestoorden. Cardstop, het privaat meldpunt voor verloren of gestolen bankkaarten, toont alvast de goede weg en is wel toegankelijk.’
‘Telefonisch contact door de controlerende diensten laat toe om de spontaniteit van de antwoorden te verifiëren en is te verkiezen. Maar voor doven en spraakgestoorden is een alternatieve oplossing nodig. De minister gaf dan ook aan dat mijn vraag onderzocht ging worden. De overheid heeft een voorbeeldfunctie op vlak van toegankelijkheid van haar dienstverlening.’, aldus Van den Bergh.
Dat identiteitsfraude een reëel probleem is, bewijzen de cijfers die collega-Kamerlid Roel Deseyn heeft opgevraagd bij de minister van Binnenlandse Zaken. In 2010 en 2011 waren er respectievelijk 5.143 en 5.368 gevallen van identiteitsfraude. Het gaat dan om het ‘frauduleus gebruik van een identiteit’, zoals door vervalsing, namaak of vervreemding van een identiteitskaart. In 2013 daalde het aantal registraties tot 4.407 gevallen van identiteitsfraude, om weer te stijgen tot 4.669 gevallen vorig jaar.
‘De Centrale Dienst voor de Bestrijding van Valsheden (CDBV) erkent het probleem van identiteitsfraude. Deze vorm van fraude neemt verschillende vormen aan en kan moeilijk opgespoord worden. Het is dan ook positief dat de minister wil onderzoeken hoe we alvast enkele poortjes kunnen sluiten.’, aldus Deseyn.
Eerder pleitte Van den Bergh voor het toegankelijk maken van de nooddiensten via sms. Het wetsvoorstel om dit mogelijk te maken dat hij hierover in 2011 indiende en door het parlement werd goedgekeurd, werd pas begin dit jaar operationeel. Deze procedure bevindt zich momenteel in de testfase.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord