• Actua
  • Onze visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg & armoede
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur, media, jeugd & sport
      • Financiën, begroting & fiscaliteit
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Wonen, mobiliteit & stedenbeleid
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid & Europa
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V-seniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeLid wordenVacaturesStages
  • Contact
  • Kalender
  • Corona
  • Word lid
Lees voor

Wagenpark Vlaamse overheid moet dringend groener

Vandaag publiceerde Belga een bericht met cijfers van Johan Danen (Groen!) met de vermelding dat de Vlaamse overheid slechts 0,2% groene wagens bezit. Fournier had hierover een gelijkaardige vraag ingediend en stelt vast dat de cijfers niet kloppen. Danen vergat de hybride wagens in zijn analyse. Het werkelijke cijfer komt daardoor op 2 procent te liggen, maar ook dat cijfers is voor Fournier te laag. De overheid heeft immers een voorbeeldfunctie ten aanzien van particulieren en bedrijven.
De Vlaamse overheid als geheel wil dat minstens 5% van de nieuw aan te kopen wagens per jaar voorzien zijn van een elektrische of plug-in hybride aandrijfbron.
Daarnaast is elke entiteit op zich verplicht om, vanaf de vierde aankoop per jaar, voor 1 op 4 voertuigen een ecoscore van 72 of meer te behalen. In de praktijk kan dat alleen met een hybride, een elektrisch of een aardgasvoertuig.
Als we ervan uitgaan dat jaarlijks ongeveer 5 tot 10% van het wagenpark vervangen wordt, dan zou een entiteit met meer dan 100 wagens sinds de inwerkingtreding van de omzendbrief al minstens 10 wagens vervangen hebben. Na toepassing van de 1 op 4-regel, betekent dit dat de betrokken entiteit minimum over 2 groene wagens moet beschikken.
Dit lezen we echter niet af uit de cijfers van de grootste entiteiten:


Entiteit


cng - Aardgas


cng - Benzine


elektrisch - LPG


hybride - Benzine


hybride - Diesel


hybride - Niet gespecifieerd


Elektriciteit


verbranding - Niet gespecifieerd


Diesel


Benzine


Eindtotaal


Totaal ‘groen’


% ‘groen’


Agentschap Wegen en Verkeer

 
 

1

 
 
 

2


19


766


311


1099


3


0,27%


Agentschap voor Natuur en Bos


1

 
 
 
 
 

1

 

398


12


412


2


0,49%


Vlaamse Milieumaatschappij

 
 
 
 
 
 
 
 

305

 

305


0


0,00%


Departement Mobiliteit en Openbare Werken

 
 
 

1

 
 
 

5


236


8


250


1


0,40%


Waterwegen en Zeekanaal (WWZK)

 
 
 
 
 
 
 
 

247

 

247


0


0,00%


Vlaamse Radio- en Televisieomroep

 
 
 
 
 
 
 
 

226

 

226


0


0,00%


Departement Leefmilieu, Natuur en Energie

 
 
 

45

 
 

1

 

88


31


165


46


27,88%


De Scheepvaart (SV)

 
 
 
 
 
 
 
 

140

 

140


0


0,00%


Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust

 
 
 

3

 
 
 
 

99


9


111


3


2,70%


Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn

 
 
 
 
 
 
 
 

105

 

105


0


0,00%


Het valt op dat het Departement Leefmilieu, Natuur en energie meer dan de helft van het groene wagenpark bezit. Heel wat grote entiteiten zoals de Vlaamse Milieumaatschappij, de VRT, de Lijn en Waterwegen en Zeekanaal hebben evenwel nog geen enkele groene wagen aangekocht.
 


Voertuigen

 
 
 

aantal


%


‘Groene’ energie

 
 
 

84


2,10

 

cng – Aardgas

 

2

 
 
 

cng – Benzine

 

3

 
 
 

elektrisch - LPG

 

1

 
 
 

hybride - Benzine

 

69

 
 
 

hybride - Diesel

 

0

 
 
 

hybride - Niet gespecifieerd


1

 
 
 

Elektriciteit

 

8

 
 

Verbranding - Niet gespecifieerd

 

25


0,63


Diesel

 
 
 
 

3492


87,41


Benzine

 
 
 
 

394


9,86


Totaal

 
 
 
 

3995


100


Na 2,5 jaar is amper 2,1 procent van het wagenpark vervangen door ‘groene’ wagens. Het wagenpark bestaat nog steeds voor 87,41 procent uit dieselwagens.
Voor Fournier mag er dus meer dan een tandje bijgestoken worden in de afbouw van de dieselwagens en de aankoop van groene wagens. Ze roept de minister dan ook op om de entiteiten te herinneren aan de voorbeeldfunctie van de overheid en het kader dwingender te maken.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • Nieuwsbrief
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Onze visie
    • Onze visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg & armoede
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur, media, jeugd & sport
    • Financiën, begroting & fiscaliteit
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Wonen, mobiliteit & stedenbeleid
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid & Europa
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Lid worden
      • Vacatures
      • Stages
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V-senioren
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
  • Contact
  • Kalender
  • Corona
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord