Bpost heeft zichzelf de ambitie gesteld om de omschakeling te maken naar een 50% elektrische voertuigen in 2030. Uit cijfers die CD&V-Kamerlid Franky Demon opvroeg, blijkt dat er nog een lange weg te gaan is. Zowel het personenwagen- als het bestelwagenpark van Bpost zijn afgelopen vier jaar amper vergroend.
Franky Demon: “Al onze bedrijven moeten zoveel als mogelijk inspanningen leveren op vlak van duurzame ontwikkeling. Dit geldt in bijzonder ook voor onze overheidsbedrijven, zoals Bpost. Overheidsbedrijven hebben voorbeeldfunctie als het gaat om het verduurzamen van verplaatsingen en het vergroenen van hun wagenpark.”
Het personenwagenpark van Bpost omvatte vorig jaar 1.325 dieselwagens (94%), 89 benzinewagens (6%) en 0 elektrische wagens. Het aantal bestelwagens nam ondertussen toe van 6.804 in 2016 naar 9.076 in 2019. Bpost experimenteert sinds kort wel met elektrische bestelwagens, maar het aandeel blijft zeer beperkt: 39 elektrische bestelwagens op 9.076 bestelwagens of amper 0,4%.
Een postbode op een gewone fiets wordt een zeldzaamheid. De rondes van postbodes worden van fietsroute naar een combinatie van wagen-fiets-route gewijzigd. Het aantal fietskilometer daalt van 6% in 2016 naar 5% in 2019 van het totaal afgelegde km door Bpost. 9,1 miljoen kilometer wordt afgelegd via fiets of elektrische fiets, 4,2 miljoen km via bromfiets of elektrische scooters, 137 miljoen km via bestelwagen en 40 miljoen km via personenwagen.
Duurzame verplaatsingen
De meerderheid van de postbodes fietst tegenwoordig elektrisch. Twee derde van de 9 miljoen fietskilometer wordt intussen elektrisch afgelegd. Bpost beschikt hiervoor over 2.805 elektrische fietsen en 3.031 gewone fietsen.
Franky Demon (CD&V): “Bpost moet nog meer inzetten op duurzame verplaatsingen door haar wagenpark te vergroenen. Ik moedig Bpost hierbij aan om de ambitieuze doelstellingen van 2030 na te streven. Er zijn zeker nog creatieve oplossingen mogelijk. Postbodes zouden heel wat pakjes kunnen afleveren op fietsrondes i.p.v. via bestelwagen, indien elektrische fietsen voorzien worden van bijvoorbeeld een aanhangwagen.”
.@FrankyDemon:
— CD&V Kamer (@CDenV_Kamer) August 30, 2020
"Overheidsbedrijven hebben een voorbeeldfunctie. Bpost moet nog meer inzetten op duurzame verplaatsingen door haar wagenpark te vergroenen. Ik moedig Bpost hierbij aan om haar ambitieuze doelstellingen tegen 2030 na te streven."@cdenv @DeZondag pic.twitter.com/yRA4qBuIvV