• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Vlotter openbaar vervoer door toeritdosering in centrum Gent

20-07-2012

Start testfase handhaving met camera’s
In april 2012 is een nieuw verkeerssysteem gelanceerd op het kruispunt van de Kortrijksepoortstraat met de Gentse stadsring ter bevordering van het openbaar vervoer. Een systeem voor toeritdosering moet de vele tramgebruikers vanuit het station Gent-Sint-Pieters sneller naar het stadscentrum brengen. Het gewone autoverkeer zal op piekmomenten even moeten wachten om de tram vlotter doorgang te geven. De politie controleert gericht of weggebruikers zich aan de nieuwe verkeersrichtlijnen houden. Vanaf midden september wordt het ook mogelijk om op basis van handhavingscamera’s overtredingen vast te stellen. Nu loopt daarvoor een testfase van 2 maanden.
Toeritdosering voor vlottere doorstroming tram 1
In Gent is het kruispunt van de Kortrijksepoortstraat met de IJzerlaan/Charles de Kerchovelaan recent heringericht om de tram vlotter te laten doorrijden op de belangrijkste tramroute (lijn 1) van de stad. Op piekmomenten met filevorming werd de tram veel te lang opgehouden in de Kortrijksepoortstraat richting stadscentrum. Sinds april 2012 is daarom een systeem van toeritdosering in gebruik. Een verkeerscamera geeft informatie over de verkeersstromen op dit kritieke punt. Telkens als het autoverkeer de tram dreigt te belemmeren, worden de auto’s via de verkeerslichten op de stadsring even opgehouden in de afslaande beweging richting Gent centrum. Het verkeer wordt met mondjesmaat toegelaten zodat de tram vlotter kan doorrijden. Zodra de file is weggewerkt, treedt de gewone verkeerslichtenregeling terug in werking.
Handhaving
Er is de voorbije jaren geïnvesteerd om de infrastructuur aan te passen voor een vlottere doorstroming van tramlijn 1, die The Loop (Flanders Expo) via Gent-Sint-Pieters verbindt met het stadscentrum. Het invoeren van de toeritdosering moet deze investeringen extra laten renderen. Het nieuwe verkeerssysteem functioneert optimaal als de nieuwe verkeersrichtlijnen gerespecteerd worden. Daarom controleert de politie al van bij de start gericht op de naleving ervan. Vanaf midden september wordt het ook mogelijk om op basis van handhavingscamera’s overtredingen vast te stellen. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de camera’s geplaatst en nu is een testfase van 2 maanden gestart. Tijdens de testfase wordt de werking van de camera’s doorgetest, worden nog een aantal zaken verder op punt gesteld en wordt de politie opgeleid. Effectief verbaliseren aan de hand van de handhavingscamera’s zal mogelijk zijn vanaf midden september. Ondertussen blijft de politie wel ter plaatse gerichte controles uitvoeren.
Samenwerking
De toeritdosering is een gezamenlijk initiatief van het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn en de Stad Gent. De Vlaamse overheid financiert de realisatie van de toeritdosering en de handhaving voor een totaal bedrag van 300.000 euro.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “Om de aantrekkelijkheid en efficiëntie van het openbaar vervoer te verhogen, is het belangrijk om de snelheid en stiptheid van het openbaar vervoer te verbeteren. Dit kan onder meer door gericht te investeren in dynamische verkeerslichtenbeïnvloeding op drukke openbare vervoerassen, zoals hier in Gent. Met toeritdosering op het kruispunt van de Kortrijksepoortstraat met de Gentse stadsring kan tram 1 vlotter doorrijden. Natuurlijk moet de aangepaste lichtenregeling ook gerespecteerd worden door alle weggebruikers. Daarom worden er nu camera’s geplaatst, want anders wordt het effect van de toeritdosering niet maximaal gerealiseerd.”
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord