• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Vlaamse meerderheidspartijen gaan voluit voor decreet gemeentewegen

04-07-2016

Thema's: Mobiliteit, Stedenbeleid

BRUSSEL – De Vlaamse meerderheidspartijen dienden een Conceptnota voor nieuwe regelgeving betreffende het kaderdecreet gemeentewegen in. Daarmee bereikten N-VA, CD&V en Open VLD een doorbraak in het moeilijke dossier van de zogenaamde Trage Wegen dat jaren muurvast leek te zitten.

Trage wegen zijn verbindingen voor niet-gemotoriseerd vervoer. In Vlaanderen liggen er talloze dergelijke wegen, vaak bekend maar even vaak onbekend. Trage wegen zijn belangrijk als wandel- en fietspaden, maar soms staan personen op wiens grondgebied een dergelijke trage weg blijkt te liggen voor een verrassing.

Met hun conceptnota die de meerderheidspartijen indienden, komt het dossier in een stroomversnelling. “Dit zal de basis vormen voor het kaderdecreet dat we nu samen gaan schrijven. Een modernisering van de huidige regelgeving drong zich al langer op. Ik ben bijzonder blij dat we hier nu samen een beslissende stap in konden zetten,”. 

Vereenvoudiging en duidelijkheid

De meerderheidspartijen verruimden de scope en spreken niet meer van over een decreet ‘Trage Wegen’ maar wel van een decreet ‘Gemeentewegen’. Duidelijkheid en vereenvoudiging. Maximaal gebruik van bestaande instrumenten. Administratieve lastenverlaging. Voldoende inspraak en beroepsmogelijkheden voor derden. Dat zijn de voornaamste kenmerken die in ons nieuwe decreet moeten doorwegen. Subsidiariteit en vereenvoudigde procedures staan daarbij centraal. We zullen de gemeenten hierin heel wat vertrouwen en verantwoordelijkheid geven zonder hen extra administratieve lasten op te leggen. Er komt ook geen verplichte inventarisatie van alle wegen en geen actualisatie van de ‘Atlas der Buurtwegen’, want dat zou enkel extra planlast betekenen.

Logisch en hedendaags

Het doel van het op stapel staande kaderdecreet Gemeentewegen is dubbel. “We willen een meer logische en eigentijdse taakverdeling bij de behandeling van wegendossiers op gemeentelijk niveau. Daarbij willen we vooral de discrepantie tussen de procedures voor buurtwegen en ‘gewone’ gemeentewegen wegwerken. Verder willen we een juridische verankering en decretale basis voor de uitbouw van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak,” legt Dirk De Kort (CD&V) uit.

Rechtszekerheid en lokale autonomie

Lokale besturen krijgen meer autonomie om te beslissen over de trage wegen op hun grondgebied. Wegen die niet meer opengesteld kunnen worden zal men ook eenvoudiger kunnen schrappen. We zorgen ervoor dat het zwaartepunt van de beslissingsbevoegdheid bij de lokale besturen ligt.  Mensen hoeven niet langer bang te zijn van wegen die op een oude kaart recht doorheen hun huis lopen, maar waarvan niemand vandaag nog van het bestaan afweet. Rechtszekerheid én een opwaardering van de trage wegen gaan hand in hand.

Ook voor de meerwaarde die aangelanden moeten betalen bij aanpassingen aan een weg werd een oplossing gevonden: de meerwaarde kan in het begin van de procedure worden bepaald en er kan rekening gehouden worden met historische beslissingen van de overheid. Bijvoorbeeld wanneer een lokale overheid een verkavelingsvergunning toekent op een locatie waar volgens de historische Atlas der Buurtwegen een weg loopt. De meerderheidspartijen starten nu overleg op dat moeten leiden tot een decreet Gemeentewegen.

  • Mobiliteit
  • Stedenbeleid
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord