• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Vlaamse busbouwers VDL Bus en Van Hool mogen 123 bussen leveren

03-04-2014

De Vlaamse regering heeft, op voorstel van Vlaams minister Hilde Crevits, haar goedkeuring gegeven aan de vernieuwing van de busvloot van De Lijn met 123 hybride bussen met een euro VI-motor. Het gaat om een bestelling van 105 stadsbussen en 18 citybussen. Dit is de grootste Vlaamse investering in hybride bussen ooit. De bestellingen gaan naar VDL Bus uit Roeselare en Van Hool uit Lier. De contracten hebben een waarde van 38,2 miljoen euro. Vorig jaar investeerde de Vlaamse regering al 52 miljoen in 255 bussen met euro VI-motor, 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen.
156 % meer hybride bussen
Met de bestelling stijgt het aantal hybride bussen bij De Lijn van 79 tot 202. Dat is een toename met 156 procent.
De bestelling omvat 105 stadsbussen en 18 citybussen. De eerste bussen verschijnen begin 2015 in het straatbeeld, de laatste worden in het najaar van 2015 geleverd. De citybussen zijn korter en smaller dan de stadsbussen en hebben een hogere capaciteit.
De 105 stadsbussen zullen gemaakt worden bij busbouwer VDL uit Roeselare. Ze hebben een waarde van 32,9 miljoen euro. Busbouwer Van Hool uit Lier zal de 18 citybussen bouwen, goed voor een waarde van 5,3 miljoen euro.
De toewijzing van de hybride bussen is gebeurd volgens de Europese richtlijnen na een Europese aanbesteding op basis van kwaliteit en kostprijs gedurende de levenscyclus van de bussen (de zogenaamde ‘total cost of ownership’). Daarbij spelen naast de aankoopprijs ook verbruik, uitstoot en onderhoudskost een belangrijke rol.
Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Leuven en Oostende krijgen extra hybride bussen
Omdat hybride bussen remenergie recupereren, worden ze ingezet in stadsgebieden: daar stoppen ze het meest, wat het rendement ten goede komt. De 123 hybride bussen zullen rijden op de stadsnetten van Antwerpen (22), Brugge en Oostende (33), Gent (30), Hasselt (8) en Leuven (30). Momenteel rijden al 79 hybride bussen op de stadsnetten van Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven.
Vlaanderen zet in op innovatie
De investering in hybride bussen past in de keuze om volop in te zetten op milieu en hernieuwbare energie. Deze zijn immers een belangrijke motor van een nieuwe economische ontwikkeling. De keuze voor schone bussen levert vandaag al belangrijke milieuvoordelen op voor de bevolking. Ze verbruiken tot 25 % minder, stoten minder uitlaatgassen uit en zijn tot 30 % stiller.
Vlaanderen zet in op efficiëntie en verduurzaming
Naar aanleiding van de beslissing van de Vlaamse Regering om zich te engageren om de doelstellingen van het Vlaams Klimaatplan te bereiken en de voorbeeldfunctie van De Lijn, werd beslist om de vergroening van de busvloot van De Lijn te versnellen.
Met de aankoop van de hybride bussen wordt ingezet op toekomstgerichte technologie. De vervanging van de oudste bussen door hybride bussen en nieuwe bussen met milieuvriendelijke Euro VI-motoren en gesloten roetfilter, vormt een belangrijke verbetering voor het milieu.
Vorig jaar keurde de Vlaamse regering al de aankoop goed van 255 bussen met milieuvriendelijke euro VI-motoren, 5 waterstofbussen voor Antwerpen en 3 elektrische bussen voor Brugge. Deze investeringen zijn een belangrijke stap naar schoner en stiller openbaar vervoer in onze steden.
Hybride bussen: 25 % minder uitstoot en 30 % stiller
Door de modernste technologie blijven het verbruik en de uitstoot van deze bussen beperkt. Ze zijn uitgerust met een stop & go-systeem, waardoor de motor niet draait als de bus stilstaat. Daardoor verbruikt de bus minder, en stoot hij dus ook niets uit bij stilstand. Als de bus opnieuw vertrekt, doet hij dat op 100% elektrische energie. Een slimme gps optimaliseert de opslag van remenergie in functie van het traject. Tot slot hebben de hybride bussen ook een intelligente klimaatregeling en zuinige verlichting met LED’s.
Een hybride dieselelektrische bus haalt zijn vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een batterij voor de elektrische energie. De batterij slaat de energie op die vrijkomt bij het remmen, en geeft deze energie vrij bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. Door deze aanpak is een hybride bus tot drie keer stiller dan een gewone dieselbus, bijvoorbeeld bij het vertrek aan een halte. Daarnaast verbruikt hij – afhankelijk van het traject, de verkeersintensiteit en de rijstijl van de chauffeur – tot 25 % minder. Daardoor stoot hij minder schadelijke stoffen uit.
Een toegankelijker Vlaanderen
Omdat de oudste bussen van De Lijn geen lage vloer hebben, zijn ze niet rolstoeltoegankelijk. De vervanging van deze bussen door nieuwe rolstoeltoegankelijke bussen met lage vloer en aanpassingen met het oog op de toegankelijkheid, vormt een belangrijke vooruitgang op het gebied van de toegankelijkheid in het bijzonder en de klantvriendelijkheid in het algemeen. Als de hybride bussen in 2015 gebruik zijn genomen, zal 85 % van de bussen van De Lijn rolstoeltoegankelijk zijn.
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord