Vlaams Parlement stuurt nieuwe beheersovereenkomst De Lijn
09-07-2010
De bestaande beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn loopt eind dit jaar af. Ze werd op 10 juni 2010 geëvalueerd door de commissie voor mobiliteit en openbare werken. Na die evaluatie, nam Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers samen met collega’s Jan Roegiers, Jan Peumans, Dirk De Kort, Bart Martens, Sophie De Wit en Griet Smaers het initiatief tot een voorstel van resolutie om te wegen op de nieuwe beheersovereenkomst. Na amendering van de tekst besloot Open VLD het meerderheidsvoorstel te steunen, waardoor het met ruime meerderheid werd aanvaard in de commissie mobiliteit.
Het is de eerste keer dat het Vlaams Parlement de regering richtlijnen meegeeft voor het opstellen van een nieuwe beheersovereenkomst met een extern verzelfstandigd agentschap. Na de ervaringen met de vorige beheersovereenkomst van de eerste generatie, die nog vrij algemeen was, is het Vlaams Parlement van oordeel dat in de nieuwe overeenkomst duidelijke afspraken nodig zijn m.b.t. het in kaart brengen van essentiële beheersgegevens.
Karin Brouwers is zeer tevreden met de ruime steun voor deze belangrijke resolutie: ‘Dit is een krachtig signaal voor de regering en De Lijn om een beheersovereenkomst op te stellen die toelaat om de evoluties binnen De Lijn de komende 5 jaar correct te kunnen opvolgen’.
De resolutie vraagt aandacht voor 21 punten. Het eerste is voor Karin Brouwers het belangrijkste: de snelle digitalisering van het vervoersbewijs (Smartcard) en de boordcomputer. Dit moet mogelijk maken te komen tot één vervoersbewijs van alle openbaar vervoernetten en te focussen op een vraaggestuurd model, de comodaliteit te stimuleren en de doorstroming te verbeteren.
In de daaropvolgende punten is er o.m. aandacht voor de aanpak van lege, onderbezette en overvolle bussen, reizigersfraude, toegankelijkheid en een ‘masterplan groen vervoer’.
Opvallend is ook de vraag naar een belangrijkere en meer toonaangevende rol voor de lokale besturen bij de evaluatie van bestaande en de invoering van nieuwe lijnen.
Ook kostenbeheersing en het uittekenen van een pad voor de verhoging van de kostendekkingsgraad krijgen de nodige aandacht.
Ten slotte wordt gevraagd te waken over kwaliteitsvolle arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs van De Lijn en haar exploitanten.
Voor de volledige tekst zie
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/resultaat.action?pContext=DW_STUKKEN&pVolgNr=4&pStukNr=582&pZittingsjaar=2009-2010&selectId=1&groupingIds=1&groupValues=2009-2010