Vlaams Parlement erkent belang werkplekleren
24-04-2014
De commissie onderwijs van het Vlaams Parlement organiseerde een hoorzitting met onderwijskoepels en werkgevers rond stages en werkplekleren. Er bestaan voor scholen namelijk heel wat vormen van ‘leren op de werkvloer’. Hierdoor zien ondernemers en scholen soms door de bomen het bos niet meer. VOKA verwees in haar congres van enkele maanden geleden nog naar 18 verschillende soorten van stages op de werkvloer.
Daarnaast gaf het onderwijs aan dat er een probleem van rechtszekerheid is voor een groep leerlingen die in een bedrijf aan werkplekleren doen, maar niet onder het statuut van stagiair vallen. Zo is het op vandaag niet duidelijk hoe het zit met aansprakelijkheid als er iets gebeurt.
Ten slotte blijkt er in meerdere sectoren ook een tekort aan stageplaatsen en moet er gewaakt worden over de kwaliteit. Bedoeling is immers dat de jongere relevante zaken leert die fundamenteel zijn voor zijn/haar opleiding.
“Het is belangrijk dat jongeren een bedrijf van binnenuit kunnen leren kennen , daarom vragen we de Vlaamse Regering alle hindernissen hiervoor weg te werken”, aldus Sabine Poleyn.
Daarom legde Sabine Poleyn een resolutie voor waar zij de Vlaamse regering vraagt om:
Een duidelijke visie en eenduidige terminologie te ontwikkelen voor alle vormen van werkplekleren en stages.
Rechtszekerheid te ontwikkelen voor alle vormen van werkplekleren en de verschillende vormen van werkplekleren zo voor te stellen zodat ze vlotter hanteerbaar worden voor scholen en bedrijven.
Bedrijven aan te moedigen mee te werken aan werkplekleren, onder meer door administratieve lasten te beperken.
De resolutie doet ook suggesties om de kwaliteit van het werkplekleren te garanderen. Deze resolutie werd vandaag unaniem goedgekeurd in het Vlaams Parlement.