• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

27 augustus 2019

Een veilige gemeente begint bij een verkeersveilige gemeente

Thema: Justitie

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

Alle weggebruikers moeten zich aan de verkeersregels houden. De nieuwe verkeerswet bestraft verkeersmisdrijven zwaarder. “Want een veilige gemeente begint bij veilig verkeer en een veilige schoolomgeving”, vindt Minister van Justitie Koen Geens.

Koen Geens: “Misdrijven zoals rijden zonder (geldig) rijbewijs, rijden zonder verzekering en vluchtmisdrijf worden zwaarder gestraft. Wie bovendien herhaaldelijk in de fout gaat, kan een verdubbeling van de straf riskeren. We moeten een duidelijk signaal geven dat verkeersdelicten niet getolereerd worden.

De verjaring wordt van één op twee jaar gebracht voor alle verkeersmisdrijven. Verjaring van de zwaarste misdrijven blijft drie jaar.  Voor recidiven is er met de nieuwe verkeerswet een duidelijkere aanpak. Zo kan de straf verdubbeld worden voor het herhaaldelijk plegen van zware inbreuken, zoals dronken rijden na vroegere intoxicatie en rijden tijdens een rijverbod.


 

Vluchten na een ongeval is vaak een probleem van hardleerse chauffeurs. Daarom worden de maximale straffen verhoogd. Voor vluchtmisdrijf waarbij geen gekwetsten vallen, kan de straf oplopen tot 6 maanden gevangenisstraf en/of een geldboete tot 2000 euro. Wanneer een bestuurder vluchtmisdrijf pleegt en een slachtoffer gewond achter laat, loopt de straf op tot 3 jaar gevangenisstraf en/of een geldboete tot 5000 euro. Wanneer het ongeval voor een ander de dood tot gevolg heeft gehad, wordt de maximumgevangenisstraf bepaald op 4 jaar en/of een geldboete tot 5000 euro. De bestuurder zal bij een vluchtmisdrijf met gewonden of doden ook zijn rijbewijs voor minstens drie maanden verliezen.   

Alcohol achter het stuur is sinds jaar en dag een van de voornaamste « killers » op onze wegen. Bestuurders zouden zich met nieuwe sancties nog meer bewust moeten worden van de gevolgen. Bij een hoge concentratie alcohol (vanaf 1,8g/l) kan -als alternatief voor de intrekking van het rijbewijs- een verplicht alcoholslot worden opgelegd voor een periode van 1 tot 3 jaar of definitief. Hetzelfde geldt voor recidivisten die binnen de drie jaar betrapt worden met een alcoholpercentage van meer dan 1,2g/l.  Ook de straffen voor rijden tijdens een rijverbod en rijden zonder (geldig) rijbewijs worden verzwaard. Zo zal een bestuurder zonder rijbewijs nu ook een gevangenisstraf riskeren, en niet enkel een geldboete.

Voor bestuurders die herhaaldelijk niet-verzekerd rijden worden de minimumstraffen bij een eerste recidive binnen de drie jaar na de eerste veroordeling verhoogd van minstens 8 dagen rijverbod naar minstens 3 maanden. De veroordeelde moet ook altijd opnieuw zijn theoretische en praktische proeven afleggen. Recidiveert hij een tweede keer binnen de drie jaar, dan moet het rijverbod minstens 6 maanden bedragen (+ afleggen proeven). Bij derde recidive wordt dat minstens 9 maanden rijverbod (+ afleggen proeven).    

Wanneer bestuurders die om medische of psychologische reden het recht tot sturen werd ontnomen, bewijzen dat ze meewerken aan hun herstel kunnen ze sneller hun rijbewijs terugvragen. Momenteel  moeten ze hiervoor twee jaar wachten maar met deze aanpassing wordt de termijn verkort. Zo wil de Minister bijvoorbeeld bestuurders die na een alcoholverslaving terug op het rechte pad zijn, stimuleren om opnieuw hun rijbewijs te halen wanneer ze kunnen bewijzen dat ze intensief aan hun verslaving gewerkt hebben.
 
“Misdrijven zoals rijden zonder (geldig) rijbewijs, rijden zonder verzekering en vluchtmisdrijf worden zwaarder gestraft. Wie bovendien herhaaldelijk in de fout gaat, kan een verdubbeling van de straf riskeren. We moeten een duidelijk signaal geven dat verkeersdelicten niet getolereerd worden. Daarnaast moet er natuurlijk worden ingezet op preventie, denk maar aan de jaarlijkse BOB-campagnes, en moeten we inzetten op een veilige schoolomgeving. Minister van Onderwijs Hilde Crevits startte de voorbije regeerperiode bijvoorbeeld een campagne rond Schoolstraten. Zulke initiatieven moeten worden aangemoedigd”, besluit Koen Geens. 

  • Justitie
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord