Vanackere wil btw-nultarief ook toepassen op digitale kranten en weekladen
11-10-2012
Vice-eersteminister en minister van Financiën Steven Vanackere heeft deze week een brief overgemaakt aan Europees Commissaris Algirdas Semeta bevoegd voor fiscaliteit, douane, audit en fraudebestrijding. Daarin maakt hij zijn voornemen bekend om het btw-nultarief niet enkel toe te passen op gedrukte kranten en tijdschriften, wat nu al het geval is, maar ook op hun digitale versie. Daarbij gaat het niet over websites, maar over exacte replica’s van kranten of tijdschriften die de lezer op zijn pc, I-pad of gelijkaardige toestellen terugvindt.
Lezers consulteren steeds meer nieuws op een digitale wijze in plaats van of in combinatie met het lezen van gedrukte publicaties. Om aan deze vraag te voldoen, bieden uitgevers hun journalistieke producten ook digitaal aan. De huidige regelgeving is op dit vlak is niet aangepast aan de technologische evoluties van de voorbije jaren. Dit vertraagt de ontwikkeling van digitale platformen en belangrijke investeringen.
Minister Vanackere stelt dat de toepassing van het nultarief op digitale versies van printmedia een verduidelijking van de regeling is. In een technologieneutrale benadering, staat de informatie immers los van het medium waarmee ze wordt verspreid. Het blijft in essentie gaan om de verspreiding van informatie die voor een groot publiek is bestemd, die door het auteursrecht is beschermd en voor de lezer gepaard gaat met de specifieke beleving van het lezen van een krant of tijdschrift.
Het is logisch dat in een concurrentiële omgeving gelijkaardige goederen en diensten onder eenzelfde fiscaal regime vallen. Dit neutraliteitsprincipe wordt ook bevestigd door Europese jurisprudentie. Bovendien, aldus minister Vanackere, levert dit geen probleem op met betrekking tot de concurrentie tussen de lidstaten onderling, gezien de lokale verankering van de pers.