• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Uitbouw van de achterhaven van Zeebrugge met een strategisch Haveninfrastructuurproject (SHIP)

09-05-2014

Er is vandaag een belangrijke stap vooruit gezet voor de bouw van een nieuwe zeesluis in de achterhaven van Zeebrugge. Er worden 2 projectalternatieven onderzocht voor de aanpassing van de verkeersinfrastructuur.  In beide alternatieven worden onder het nieuwe doorvaartkanaal tunnels aangelegd voor de tram en voor voetgangers en fietsers.  Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kennis genomen van de verdere aanpak van dit dossier en de projectalternatieven die verder worden onderzocht.
Met het SHIP-project (Strategisch HavenInfrastructuur Project) zal de achterhaven van Zeebrugge verder uitgebouwd worden. Een bijkomende open getijzone wordt in de haven gecreëerd door de bestaande Visartsluis om te bouwen tot een open vaargeul. Meer landinwaarts, ter hoogte van de Carcokesite, wordt een nieuwe sluis gebouwd. De sluis van 1907 is sterk verouderd en beantwoordt niet meer aan de noden van de huidige scheepvaart. Voor de Short Sea trafieken dreigt een tekort aan beschikbare ruimte in de voorhaven van Zeebrugge. Als oplossing wordt voorzien in het dempen van het Prins Filipsdok en het Oud-Ferrydok, waardoor nieuwe terreinen ontstaan voor de ontwikkeling van shortsea-activiteiten.
Door het onder getijde brengen van een gedeelte van de achterhaven wordt dit deel ook blootgesteld aan stormvloeden. Om overstromingen te vermijden zullen de bestaande of nieuwe dijken, kaaimuren en aanpalende terreinen moeten worden verhoogd.
Ten zuiden van de nieuwe sluis zullen eveneens bijkomende industrieterreinen ontwikkeld worden langs het Verbindingsdok en het Boudewijnkanaal, dat deels verbreed zal worden.
Momenteel is de project-MER voor het SHIP-project in opmaak. De project-MER beschrijft de waterbouwkundige ingrepen en twee alternatieven voor de ingrepen aan landzijde. De realisatie van de getijzone impliceert een aanpassing van de verkeersinfrastructuur. Aangezien de Visartsluis verdwijnt, verdwijnen ook de twee overgangen waarlangs het weg en het tramverkeer rijdt. Voor de aanpassing van de verkeersinfrastructuur worden in de project-MER twee projectalternatieven onderzocht.
Vandaag heeft de Vlaamse Regering kennis genomen van de verdere aanpak van dit dossier en de projectalternatieven die verder worden onderzocht. In beide projectalternatieven worden onder het nieuwe doorvaartkanaal (ter hoogte van de huidige Visartsluis) tunnels aangelegd voor de tram en voor voetgangers en fietsers. Over het doorvaartkanaal wordt een brug voor spoorverkeer voorzien.
Het verschil tussen beide projectalternatieven bestaat in de aanpak van het wegverkeer. In het eerste scenario worden onder het nieuwe doorvaartkanaal bijkomende tunnels voor het wegverkeer aangelegd. In het tweede scenario wordt het wegverkeer via een 2 x 1 omleidingsweg over het SHIP-terrein omgeleid via de bruggen bij de nieuwe sluis ter hoogte van de Carcokesite. Het niet lokaal verkeer wordt daarbij naar de in aanleg zijnde A11 gestuurd. Beide projectalternatieven worden verder uitgewerkt om finaal een keuze te kunnen maken in het kader van het oplossen van de huidige en toekomstige mobiliteitsproblematiek, verbonden aan het SHIP-project, in de haven van Zeebrugge.
De nodige voorbereidingen worden getroffen om voor de bijkomende technische studies van beide projectalternatieven Europese cofinanciering aan te trekken.
Vlaams Minister Crevits: “De ontwikkeling van de Vlaamse zeehavens als toegangspoorten voor Vlaanderen verdient de hoogste prioriteit. Met de nieuwe zeesluis in het SHIP-project wordt de maritieme toegang tot de haven van Zeebrugge op een kwaliteitsvolle manier ontdubbeld. Verder onderzoek zal uitwijzen op welke manier ook de verkeersinfrastructuur binnen de haven op een kostenefficiënte en kwaliteitsvolle manier kan worden gerealiseerd.  Het is belangrijk de tram als volwaardig alternatief voor de wagen aan te bieden. Om duurzame verplaatsingen te stimuleren moet de tram qua reistijd competitief zijn met het autoverkeer. Vandaar dat we ervoor geopteerd hebben om in beide scenario’s de tram via een tunnel onder het doorvaartkanaal te laten rijden. “

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord