Uber: context & feiten in het licht van consumentenbelang
16-04-2014
Momenteel woedt er een hele discussie over (de diensten van) taxibedrijf Uber. We presenteren u graag enkele bedenkingen en feiten die mee in overweging moeten genomen worden, niet in het minste in het belang van de consument:
- de Brusselse handelsrechtbank verbiedt Uber op de huidige manier verder te werken in Brussel. Dit vonnis kwam er na een klacht van een privé-onderneming. Respect voor rechtspraak hoeft intelligente mobiliteit niet te verhinderen;
- het betaald vervoer van personen is aan duidelijke afspraken onderworpen om de kwaliteit en veiligheid voor consument en eerlijke concurrentie te waarborgen;
- deze afspraken betreffen een minimum aan kwaliteit, een licentie, het in orde zijn met sociale bijdragen, een degelijke verzekering, etc. Zo willen we een race to the bottom voorkomen. We passen voor een totaal gebrek aan sturing.
- Afspraken zijn er vooral om de consument te beschermen. Een gewone, particuliere verzekering volstaat niet bij bezoldigd vervoer van personen. In de VS rees er zo een groot probleem door een dodelijk ongeval met een Ubertaxi. Uber maakt zich hier snel van af door te stellen dat dit hun zaak niet was.
- Apps bieden unieke mogelijkheden die we ook voor de taxisector kunnen gebruiken. CD&V is absoluut voor het ontwikkelen van ICT-tools om het leven van de consument te vergemakkelijken. Brussels Minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels deed dit de afgelopen vijf jaar ook als minister van Informatica;
- De voorbije vijf jaar maakte CD&V met Minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels de Brusselse taxisector voor de Brusselaars en bezoekers een stuk moderner, met een nieuwe look en kwaliteitscharter, infopalen, de invoering van de elektrische meter, enz. Daarnaast verhoogden we het aantal taxistandplaatsen gevoelig en stelde minister Grouwels busbanen vrij voor taxi's. Vele van deze hervormingen waren in overleg met de sector, en dat was niet altijd even makkelijk. Zeggen dat de Brusselse regering het ‘taxikartel’ zou verdedigen, is daarom wel héél ongeloofwaardig.
We kiezen voor innovatie & digitale economie #3Dplan. Mr digitaal Vlaanderen =/= Far West #afspraken #zekerheid #uber pic.twitter.com/aOfCynNqRK
— CD&V (@cdenv) April 16, 2014
Innovatie en klantvriendelijkheid: ja, deregulering met op termijn slechte dienstverlening of mog. sociaal bloedbad: neen #SafetyFirst
— Brigitte Grouwels (@BGrouwels) April 16, 2014
#uber respect voor rechtsspraak verhindert intelligente mobiliteit niet (1/4)
— Kris Peeters (@MP_Peeters) April 16, 2014