Treinen schrappen zonder alternatief kan niet
18-07-2012
CD&V-volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh: “Voornamelijk vroege en late treinen worden afgeschaft, maar ook dan moeten mensen met het openbaar vervoer kunnen reizen zonder uren te wachten.”
In oktober 2011 werd beslist om 193 treinen af te schaffen in het kader van het besparingsplan. Het ging om treinen met weinig reizigers die economisch niet interessant waren. Vanaf december 2012 is de afschaffing een feit. De toenmalige minister van Overheidsbedrijven Vervotte eiste dat de NMBS voor haalbare en realistisch uitvoerbare alternatieven zorgde waarbij de reistijd uiteraard niet substantieel verhoogd werd. Een iets vroegere of latere trein of een bus behoorden tot de mogelijkheden.
Gisteren stelde minister van Overheidsbedrijven Magnette in de commissie Infrastructuur dat er nog steeds geen oplossing is gevonden voor de reizigers, maar dat er wel overlegd wordt met De Lijn, MIVB en TEC. Magnette stelt als voorwaarde voor een alternatief dat drie opeenvolgende treinen afgeschaft moeten worden of dat er meer dan een uur vroeger of later geen andere trein genomen kan worden.
Jef Van den Bergh: “Door enkel een oplossing te voorzien als er een uur vroeger of later geen andere trein beschikbaar is, verhoogt de reistijd aanzienlijk. Ik hoop dat minister Magnette de eis van zijn voorgangster voor alternatieven die de reistijd niet overdreven verlengen toch nog overneemt.”
De tijd dringt want binnen vijf maanden moet er een oplossing zijn. Jef Van den Bergh: “Voornamelijk vroege en late treinen worden afgeschaft, maar ook dan moeten mensen met het openbaar vervoer kunnen reizen zonder uren te wachten.”