Tolvrije Liefkenshoektunnel lost fileleed niet op
14-11-2013
Naar aanleiding van een schriftelijke vraag van Dirk de Kort deelde minister Hilde Crevits de resultaten van de recente studie van het Vlaams Verkeerscentrum mee. De berekeningen van het verkeerscentrum zijn gebaseerd op de nieuwe versie 3.6.1 van het provinciaal verkeersmodel Antwerpen, dat sinds midden 2013 gebruikt wordt. Dit model werd ook gebruikt voor de verkeersmeting van de Plan-MER Oosterweel.
De conclusies van het rapport (pagina 36) zijn duidelijk. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel zorgt voor een stijging van het gebruik van deze tunnel. De maximale toename tijdens de ochtendspits bedraagt 700 personenwagens en 400 vrachtwagens per uur (beide richtingen opgeteld). Deze toename leidt echter niet tot een ontlasting van de Kennedytunnel, wel tot een beperkte vermindering van de verkeersdrukte (200 personenwagens en 100 vrachtwagens per uur) van de ring zelf. Dit is te verklaren doordat een groot deel van het bijkomend verkeer afkomstig zal zijn van de Nederlandse Westerscheldetunnel, waar wel tol moet worden betaald.
“Ik had gehoopt dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel tot minder file-uren zou leiden op de kleine ring en aan de Kennedytunnel. Uit de studie blijkt nu duidelijk dat die impact zeer beperkt is,” aldus Dirk de Kort, “Het bewijst dat er voor het mobiliteitsprobleem van Antwerpen geen eenvoudige oplossing is, maar dat we moeten inzetten op verschillende verkeersdoorstromingsmaatregelen. In dat kader zijn de 33 Quick-Wins en de beslissing begin volgend jaar voor de Oosterweelverbinding stappen in de goede richting.”