Toestand van autosnelwegen verbetert voor vijfde jaar op rij
Voor het vijfde jaar op rij verbetert de toestand van de autosnelwegen in Vlaanderen, zowel globaal als op het vlak van de verkeersveiligheid. Voor het eerst sinds 2009 zijn er minder autosnelwegen in slechte staat. Dat blijkt uit de “Toestand van het wegennet” voor autosnelwegen en gewestwegen dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vandaag in het Vlaams Parlement heeft voorgesteld. Voor de gewestwegen is er een nieuwe rapportering, dit jaar in de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. De nieuwe manier van rapporteren maakt het mogelijk gerichter te beslissen over uit te voeren projecten.
De afgelopen jaren werden onafgebroken inspanningen geleverd om de wegen opnieuw in goede staat te brengen en over eens sterk netwerk te beschikken. Toch is er nog werk aan de winkel. Uit de cijfers van de toestand van het wegennet blijkt dat de inhaaloperatie vruchten afwerpt. De onderhoudsinspanningen moeten daarom ook de komende jaren worden volgehouden.
Het jaarlijkse rapport “Toestand van het wegennet” geeft een zicht op de toestand van de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Hiertoe worden de wegen die behandeld worden in het rapport opgemeten met verschillende meettoestellen. Deze gegevens worden geanalyseerd en verwerkt om zo aan elk wegvak een categorie toe te kennen.
Het rapport biedt een objectief beeld van welke wegen aan structureel onderhoud toe zijn. Zowel de veiligheid (stroefheid en spoorvorming) als het comfort van het wegdek worden onderzocht.
Toestand autosnelwegen verbetert voor vijfde jaar op rij
De meetresultaten van het rapport dateren voor autosnelwegen van het voorjaar van 2012, net na de winter.
Globaal gezien scoort 82 procent van de autosnelwegen in Vlaanderen behoorlijk tot uitstekend. Het aandeel autosnelwegen van goede en uitstekende kwaliteit stijgt voor het vijfde jaar op rij stijgt. Daarnaast daalt het aandeel autosnelwegen in slechte staat voor het eerst sinds 2009.
Omdat de meetgegevens dateren van het voorjaar 2012, net na de winter, is het resultaat van de grote wegenwerken van afgelopen zomer o.a. op de E34 (O-Vl), E403/E17 (W-Vl), viaduct in Kraainem(Vl-Br) en de E19 (Antw) nog niet in deze metingen vervat. De resultaten tonen aan dat de aanpak werkt en we onverminderd door moeten gaan met onze onderhoudsinspanningen. Alleen zo kunnen we een sterk netwerk, noodzakelijk voor de verkeersveiligheid en voor een vlotteremobiliteit, realiseren. Daarom staan er ook voor dit jaar 19 werven voor bijna 170km werken op autosnelwegen gepland.
De cijfers verschillen sterk per provincie. De autosnelwegen in de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen vertonen historisch gezien de grootste onderhoudsachterstand. Vlaams-Brabant en Limburg scoren beter. De provincies Antwerpen en Limburg hebben de meeste autosnelwegen die in uitstekende staat zijn.
Tabel: toestand autosnelwegen volgens provincie
Antwerpen | Limburg | Oost-Vlaanderen | Vlaams-Brabant | West-Vlaanderen | Vlaanderen | |
Uitstekend | 32,67% | 32,86% | 10,57% | 29,81% | 13,4% | 22,42% |
Normaal | 26,39% | 42,15% | 34,96% | 40,73% | 26,06% | 33,27% |
Behoorlijk | 16,91% | 10,97% | 32% | 19,65% | 44,79% | 26,39% |
Matig | 6,66% | 3,59% | 9,13% | 3,15% | 4,6% | 5,84% |
Onvoldoende | 17,36% | 10,43% | 13,34% | 6,67% | 11,15% | 12,08% |
Bij de wegenwerken worden eerst die wegen aangepakt die op het vlak van veiligheid slecht scoren. Parameters die de veiligheid beïnvloeden zijn stroefheid en spoorvorming. Positief is dat deze veiligheidsparameters sinds 2007 verbeteren. De specifieke aandacht hiervoor werkt dus duidelijk.
Nieuwe rapportage voor gewestwegen
Vorig jaar werd de meetstrategie voor de gewestwegen in het “Rapport Toestand van het Wegennet” herzien. In het verleden werden de meetgegevens van de gewestwegen om de 2 jaar verzameld. Het ene jaar werden alle primaire gewestwegen in Vlaanderen opgemeten, het andere jaar waren alle secundaire gewestwegen aan de beurt. Hierdoor kampte het Agentschap Wegen en Verkeer met verouderde meetgegevens en kon AWV nooit een goed zicht geven op de staat van alle wegen in een bepaalde provincie. Daarom werd ervoor gekozen om vanaf dit rapport alle gewestwegen in een bepaalde provincie in hetzelfde jaar op te meten. Deze keer waren de provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant aan de beurt.
De metingen vonden plaats in 2011. Dat is na de strenge winters van 2009 en 2010. De werkzaamheden van 2012 zijn niet in het rapport vervat. Ook hier worden telkens veiligheids- en comfortparameters gemeten.
Antwerpen
In Antwerpen zijn 71,9 % van de gewestwegen in behoorlijke, normale of uitstekende staat. Het aandeel gewestwegen dat onvoldoende scoort bedraagt 17,4%.
Limburg
In Limburg zijn 76,5 % van de gewestwegen in behoorlijke, normale of uitstekende staat. 14,1 % van de Limburgse gewestwegen scoort onvoldoende.
Vlaams-Brabant
Uit de metingen blijkt dat het aandeel gewestwegen in Vlaams-Brabant in behoorlijke, normale of uitstekend op 59 % ligt. 23,8% scoort onvoldoende.
In 2012 werden de gewestwegen in Oost- en West- Vlaanderen opgemeten. Eind 2013 zijn ook de resultaten van de metingen in deze provincies bekend.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken : “Voor de gewestwegen is het doel om de onderhoudsachterstand tegen 2020 weg te werken. Voor het eerst beschikken we op vandaag over een volledige foto van de toestand van de gewestwegen in de volledige provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Ondanks de lichte achteruitgang van de kwaliteit van de gewestwegen globaal door de strenge winters, merk je dat de gewestwegen er wel verkeerveiliger op worden.”
Minder meldingen over schade aan het wegdek
De resultaten uit het rapport “Toestand van het Wegennet” weerspiegelen in een daling van het aantal meldingen over schade aan het wegdek via het Meldpunt Wegen.
Het aantal meldingen over de toestand van het wegdek daalde met 7,7% t.o.v. 2011 en met 11,1% t.o.v. 2010.
In 2012 ontving het Agentschap Wegen en Verkeer slechts 537 meldingen over gaten in het wegdek. Dit is een daling van bijna 10% t.o.v. 2011 en 17,9% t.o.v. 2010.
Budget
Het totale budget van AWV bedroeg in 2012 bijna 672 miljoen euro. In 2012 werd 170 miljoen euro aan structureel onderhoud besteed. Ook de komende jaren wordt maximaal op structureel onderhoud ingezet.
Planning van de werven met het Pavement Management System
Niet alleen de rapporten werden in een nieuw kleedje gestoken. Ook de opvolging van de kwaliteit van het weggennet zal vanaf eind 2013 anders verlopen. Door de ingebruikname van een Pavement Management Systeem wordt overgeschakeld. Het systeem maakt o.a. gebruik van historische gegevens over de opbouw van de weg en de ingrepen die al werden uitgevoerd. Op basis hiervan berekent dit systeem de meest optimale onderhoudsstrategie in functie van de gewenste kwaliteit of in functie van het beschikbare budget. Op die manier kunnen simulaties worden gemaakt die voor het eerst zullen worden gebruikt bij het bepalen van de werven op autosnelwegen voor 2014.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken : “De toestand van de autosnelwegen in Vlaanderen is ook afgelopen jaar verbeterd. Het is de bedoeling om de autosnelwegen tegen 2015 in een goede conditie te brengen. Voor het vijfde jaar op rij stijgt het aandeel van de autosnelwegen in goede tot uitstekende staat en stijgt ook de verkeersveiligheid. Voor het eerst daalt het aandeel autosnelwegen in slechte staat. Het rapport toont aan dat onze doelstellingen binnen bereik liggen, maar het werk nog niet klaar is en we deze inspanningen vol moeten houden. Dit gebeurt met een blijvende aandacht om de hinder voor de weggebruiker te beperken. We besteden ook extra aandacht aan de kwaliteit van de wegwerkzaamheden. Dat gebeurt onder meer via de verhoging van de waarborgtermijnen in 2013 en het opleggen van extra kwaliteitseisen. “