Toestand Fyra-treinen hallucinant, NS zal moeten volgen
31-05-2013
Perspectieven voor reizigers nu snel concretiseren
De voorstelling van de gebreken van de V250 – Fyra – treinen heeft duidelijk gemaakt dat er maar één conclusie mogelijk is. Dat er fundamentele problemen waren was ons al bekend (losse roosters, stangen die loskomen richting spanningskabels, elektrische leidingen die met duck-tape werden vastgeplakt, …). Maar wat we daar vandaag nog bovenop kregen, was zonder meer hallucinant. Roestende wielassen, ontvlambare accu’s onder de passagierszetels, onvoldoende betrouwbare remsystemen, … Het doet zelfs de vraag rijzen of deze trein ooit wel had mogen rijden!?
Het is bijna ondenkbaar dat de Nederlandse spoorwegen nog een andere beslissing kunnen nemen dan de NMBS, tenzij men de treinen volledig gaat afbreken en “from scratch” terug gaat opbouwen. Dan zijn we 2 jaar later en naar ruwe schatting 6 miljoen euro per trein verder… En dan nog blijft de onzekerheid, zeker ook gezien de wankele financiële toestand van de leverancier.
Volwaardig treinaanbod tussen België en Nederland
Prioriteit is nu een volwaardig aanbod tussen België en Nederland voor de reizigers. Het is positief dat de NMBS inziet dat er een fout is begaan met de eenzijdige inzet van hogesnelheidstreinen, en dat men nu opteert voor een “duaal concept”: hogesnelheidsverbindingen en klassieke verbindingen met meer haltes naast elkaar. Het perspectief dat geboden wordt is een goed uitgebalanceerd aanbod: 12 IC’s + 12 thalys-treinen op relatief korte termijn, en tijdens de zomer opnieuw de ‘noodoplossing’ van een rechtstreekse IC tussen Antwerpen en Roosendaal.
Een interessant perspectief dat werd gepresenteerd is de mogelijke verbinding Eindhoven – Antwerpen, via Breda over de HSL. Hierdoor zou ook het station Noorderkempen zijn lang aangekondigde verbinding met Nederland krijgen. Voorlopig is er evenwel slechts sprake van een “studie”, dit moet nu snel concreet gemaakt worden, inclusief een duidelijke timing.
Duidelijke beslissing, maar nog veel vragen
DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit Spoorwegen) heeft in september 2012 een ‘voorlopig’ veiligheidscertificaat toegekend om met de Fyra over Belgische sporen te kunnen rijden. Als we vandaag het overzicht bekijken van fundamentele fouten aan de trein, kunnen we maar blij zijn dat er geen ongelukken mee gebeurd zijn. Ik stel voor DVIS uit te nodigen om hierover toelichting te komen geven in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Ook de “inschattingsfouten” ten tijde van de aankoopbeslissing waarover Marc Descheemaecker het had, moeten verder onderzocht worden. Het is nu duidelijk dat er maar één optie was: een bestaande betrouwbare hogesnelheidstrein aankopen. Achteraf gemakkelijk praten, maar de vraag is toch pertinent waarom men dat destijds niet heeft gedaan.
Verder zal in de commissie Infrastructuur meer duidelijkheid moeten gebracht worden over de precieze schade (“enkele miljoenen”) bovenop de betaalde 37 miljoen aan voorschotten.
Tot slot moeten we samen met onze Nederlandse collega’s het hele procesverloop onder de loep kunnen nemen. Als er permanent toezicht was op de productielijn van AnsaldoBreda, hoe komt het dan dat er niet eerder fundamentele gebreken naar boven zijn gekomen?