Thurn&Taxis: plannen klaar tegen april 2012
13-07-2011
GOMB krijgt sleutelrol woningen middeninkomens
Het bijzonder bestemmingsplan voor Thurn & Taxis moet volledig klaar zijn tegen april volgend jaar. Dat antwoordde minister-president Picqué aan Brigitte De Pauw. De CD&V-fractievoorzitter in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement interpelleerde deze ochtend de minister-president over de herinrichting van Thurn & Taxis.
Het richtschema past in het PIO (plan voor internationale ontwikkeling). In dit plan wordt een ontwikkelingsproject opgebouwd rond de internationale opdracht van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, één van haar meest evidente eigenschappen. Doel is de internationale rol van Brussel als hefboom te gebruiken voor de welvaart en het welzijn van alle Brusselaars. In de huidige legislatuur wordt dit plan opgenomen in het GPDO (gewestelijk plan voor duurzame ontwikkeling).
Het plan voorziet in tien strategische zones waarvoor richtschema’s worden opgesteld. Eén daarvan is het richtschema voor Thurn en Taxis. Dit vormt met zijn 450 000 m² één van de grootste strategische zones en ligt naast een wijk met grote sociale uitdagingen. Brigitte De Pauw is dan ook verheugd dat de omwonenden bij het project betrokken werden: “Het is belangrijk dat er een sociale mix komt, bv. inzake huisvesting. Het kan niet de bedoeling zijn een ghetto te creëren. De nieuwe Picardbrug waarvoor 10.000.000 euro wordt uitgetrokken moet hierbij helpen. Thurn & Taxis biedt de Maritiemwijk nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden."
De Pauw is blij met de mix inzake huisvesting: “40% of bijna 88.000 m² wordt voorzien voor huisvesting waarvan 30% woningen voor middeninkomens en 10% sociale woningen. Het groter aandeel woningen voor middeninkomens helpt het socio-economisch draagvlak in de wijk te versterken en kan helpen de stadsvlucht van de middeninkomens af te remmen. Voor de bouw van de woningen voor middeninkomens wordt op de GOMB gerekend.”
De bouwmeester zal betrokken worden bij meerdere deelprojecten waaronder de landschapsstudie.
“Het grote project rond de Tivoliwijk valt onder de perimeter waarvoor ATO (Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling) bevoegd is. Bovendien wordt er voor bepaalde projecten op Thurn & Taxis samengewerkt met hetzelfde studiebureau als dat van de Tivoliwijk. Deze twee elementen moeten er voor zorgen dat het eenduidig ecologisch karakter van de site wordt gewaarborgd.”, besluit De Pauw.