• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

06 augustus 2018

Telecomschulden worden knipperlicht voor wie lening wil aangaan

Thema: Armoede

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

Sinds 2003 registreert de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) alle consumentenkredieten en hypothecaire kredieten die worden afgesloten door privé-personen, voor private doeleinden. Ook eventuele betalingsachterstanden die uit deze kredieten voortvloeien worden geregistreerd. Als bijkomend instrument in de strijd tegen overmatige schuldenlast voorziet CD&V-Kamerlid Leen Dierick via een wetsvoorstel om ook de aanhoudende wanbetalingen van onbetwiste telecomfacturen op te nemen in de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP).

Enkel wanneer de consument een afbetalingsplan heeft of in de situatie zit wanneer de dienstverlening werd onderbroken nadat de abonnee al in een minimumdienst werd geplaatst en nadat de abonnee vervolgens binnen de gestelde termijn geen gevolg geeft aan de ingebrekestelling én geen geldige betwisting van het openstaande bedrag aan de operator kenbaar maakt.

Alvorens een nieuw krediet aan een consument te verlenen, moet de kredietgever de CKP raadplegen om over te kunnen gaan tot een grondige beoordeling van de kredietwaardigheid van de consument en wordt nagegaan of de consument in staat zal zijn om zijn betalingsverplichtingen na te komen. Er mag slechts een nieuwe lening toegekend worden als de consument in staat zal zijn om die ook terug te betalen.

“Het probleem is dat men nu geen zicht heeft op telecomschulden, die nochtans wel kunnen wijzen op fundamentele betalingsmoeilijkheden. De informatie over een betalingsachterstand m.b.t. telecom kan dienen als knipperlicht en een toegevoegde waarde betekenen voor de beoordeling van het kredietrisico van particulieren”, zegt Dierick.

Het is belangrijk voor consumenten die kampen met betalingsachterstanden dat hun financiële toestand niet nog zwaarder wordt."

Door de uitbreiding naar aanhoudende achterstallige telecomfacturen ontstaat een beter beeld op de werkelijke financiële situatie van de kredietaanvrager. “Zo kunnen kredietgevers deze gegevens mee in beschouwing nemen bij de boordeling van de kredietwaardigheid van de consument om te vermijden dat de consument in een situatie van overmatige schuldenlast terecht komt”, legt Dierick uit.

Het Oost-Vlaams Kamerlid beroept zich op een onderzoek van de Nationale Bank van België, die er gekomen is op vraag van toenmalige Minister Magnette. “Hieruit blijkt dat er een statistisch significant verband bestaat tussen de betalingsachterstanden voor mobiele telefonie en de betalingsachterstanden voor kredietschulden”, aldus Dierick.  Ook het regeerakkoord voorziet dat de CKP moet uitgebreid worden met andere achterstallige schulden, zodat een beter beeld ontstaat op de werkelijke financiële situatie van de kredietaanvrager.

De consument zal bij een registratie in de CKP steeds op de hoogte gebracht worden door de Nationale Bank. Tevens heeft de consument kosteloos toegang tot zijn gegevens en kan de consument kosteloos een rechtzetting vragen van verkeerde gegevens (mocht dit het geval zijn). “De consument moet steeds op voorhand worden verwittigd door zijn operator van een mogelijke registratie bij het afsluiten van een contract en bij het ontvangen van een waarschuwingsbericht en ingebrekestelling bij een onbetaalde rekening”, aldus Dierick.

Het Kamerlid vervolgt: “Internet is een basisrecht, het is dus absoluut niet de bedoeling dat er zwarte lijsten gecreëerd worden binnen de telecomsector zelf. De telecomoperatoren hebben geen toegang tot de gegevens zoals opgenomen in de CKP. Bovendien mogen persoonsgegevens in geen geval gebruikt worden voor commerciële activiteiten. Net zoals bij de gegevens van wanbetalingen bij kredietovereenkomsten zal bij KB bepaald worden  hoe lang deze gegevens in de CKP worden bewaard en vanaf welk bedrag de wanbetaling wordt geregistreerd”, besluit Leen Dierick.

  • Armoede
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord