Techniek op school
03-12-2010
Onze bedrijven smeken om technici!Wie afstudeert aan een richting pakweg textieltechniek, bouw, industriële wetenschappen kan zo uit kiezen waar hij gaat werken. Zowel na secundair als hoger onderwijs. De instroom in technische richtingen is echter te laag. Na maanden van aandringen bij de ministers van Onderwijs en Wetenschapsbeleid is Vlaams volksvertegenwoordiger Sabine Poleyn er eindelijk in geslaagd de dynamiek rond techniek op school weer op gang te brengen.
Veel jongeren hebben technisch talent, maar kiezen na het basisonderwijs voor een andere dan een (nijverheids)technische richting. De cijfers voor dit schooljaar lijken bovendien opnieuw de daling ten aanzien van vorige jaar te bevestigen, zeker voor de nijverheidstechnische richtingen, zoals mechanica, elektriciteit.
Op 1 september zijn nieuwe eindtermen en ontwikkelingsdoelen techniek ingegaan voor het kleuter en lager onderwijs. Deze eindtermen vormen een deel van een leerlijn die ontwikkeld werd door TOS21 (Techniek op school voor de 21ste eeuw), een project van de Vlaamse overheid van 2004 tot 2010. De eindtermen techniek zijn niet zomaar nieuwe eindtermen. In het kleuter- en lager onderwijs leren kinderen techniek kennen en ontwikkelen ze hun ‘technische geletterdheid’. Dit met de bedoeling de studiekeuze van kinderen objectiever te kunnen maken, zodat vaker voor technische richtingen wordt gekozen. Wie iets anders kiest heeft minimaal een zicht wat techniek is, en dus hopelijk een positiever beeld ervan.
Voor Sabine Poleyn, Vlaams parlementslid en lid van de commissie onderwijs, is dit schooljaar cruciaal. Onderwijzers moeten nu warm gemaakt worden voor deze nieuwe visie. “Techniek is immers niet meer gewoonweg iets ‘maken’ in de klas (bv een nestkastje, vooraf uitgetekend door de leraar). In de nieuwe visie is het een houding om alledaagse situaties als technische uitdaging te zien en dan oplossingen voor te zoeken Bij voorbeeld: De klasdeur piept (mogelijke oplossingen? Instrumenten? Haalbaar? Evalueren?) of de soep wordt snel koud, of sommige pakjes van Sinterklaas kunnen niet door de schoorsteen.”Zij vond dan ook de stopzetting na 2 jaar van het project TOS21 begin dit schooljaar en daarmee de begeleiding vanuit de Vlaamse overheid, onbegrijpelijk. Te meer daar er met zeer beperkte middelen al veel kan gebeuren.
Na maanden van aandringen bij de ministers van Onderwijs en Wetenschapsbeleid is ze er vandaag inP geslaagd de dynamiek rond techniek op school weer op gang te brengen en de ministers te overtuigen om:
1. zo snel mogelijk opnieuw een coördinator vrij te stellen voor 3 jaar 2. de website met ervaringen van de pilootscholen open te stellen en te onderhouden 3. het lerend netwerk (van vrijwilligers uit hogescholen, onderzoeksinstellingen, scholen, lerarenopleidingen, experts, bruggenbouwers) weer bijeen te brengen 4. een TOS-label in te voeren dat bestaand educatief materiaal screent op hun kwaliteit en plaats binnen de TOS-leerlijn 5. techniek als prioritair nascholingsthema opnieuw op te nemen voor schooljaar 2012-13 6. te onderzoeken hoe een provinciale/lokale dynamiek kan gecreëerd worden om ervoor alle scholen te bereiken(een mini-MOS?) 7. de eindtermen techniek in 2de en 3de graad secundair onderwijs ook te actualiseren op basis van de TOS-visie (in afwachting van hervorming SO) 8. een Actieplan Wetenschappen en Techniek voor te bereiden zoals zij reeds lang vragen 9. het maatschappelijk draagvlak voor techniek te versterken door te onderzoeken welke media actie er kan gebeuren (samenwerking met Klasse en VDAB) 10. een charter hierover tussen onderwijs en bedrijfsleven af te sluiten
Sabine Poleyn: “De minister heeft plannen om de hele structuur van het secundair onderwijs te hervormen om technische beroepen aantrekkelijker te maken. Het lijkt me in dat kader evident om toch eerst de huidige instrumenten, met name de nieuwe eindtermen, alle kansen te geven om optimaal tot in het klaslokaal te brengen en te zien of zij enig effect hebben.”