• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Techniek op school

03-12-2010

Onze bedrijven smeken om technici!Wie afstudeert aan een richting pakweg textieltechniek, bouw, industriële wetenschappen kan zo uit kiezen waar hij gaat werken. Zowel na secundair als hoger onderwijs.  De instroom in technische richtingen is echter te laag. Na maanden van aandringen bij de ministers van Onderwijs en Wetenschapsbeleid is Vlaams volksvertegenwoordiger Sabine Poleyn er eindelijk in geslaagd de dynamiek rond techniek op school weer op gang te brengen.
Veel jongeren hebben technisch talent, maar kiezen na het basisonderwijs voor een andere dan een (nijverheids)technische richting.  De cijfers voor dit schooljaar lijken bovendien opnieuw de daling ten aanzien van vorige jaar te bevestigen, zeker voor de nijverheidstechnische richtingen, zoals mechanica, elektriciteit.
Op 1 september zijn nieuwe eindtermen en ontwikkelingsdoelen techniek ingegaan voor het kleuter en lager onderwijs. Deze eindtermen vormen een deel van een leerlijn die ontwikkeld werd door TOS21 (Techniek op school voor de 21ste eeuw), een project van de Vlaamse overheid van 2004 tot 2010. De eindtermen techniek zijn niet zomaar nieuwe eindtermen. In het kleuter- en lager onderwijs leren kinderen techniek kennen en ontwikkelen ze hun ‘technische geletterdheid’.  Dit met de bedoeling de studiekeuze van kinderen objectiever te kunnen maken, zodat vaker voor technische richtingen wordt gekozen. Wie iets anders kiest heeft minimaal een zicht wat techniek is, en dus hopelijk een positiever beeld ervan. 
Voor Sabine Poleyn, Vlaams parlementslid en lid van de commissie onderwijs, is dit schooljaar cruciaal.  Onderwijzers moeten nu warm gemaakt worden voor deze nieuwe visie.  “Techniek is immers niet meer gewoonweg iets ‘maken’ in de klas (bv een nestkastje, vooraf uitgetekend door de leraar).  In de nieuwe visie is het een houding om alledaagse situaties als technische uitdaging te zien en dan oplossingen voor te zoeken Bij voorbeeld: De klasdeur piept (mogelijke oplossingen? Instrumenten? Haalbaar? Evalueren?) of de soep wordt snel koud, of sommige pakjes van Sinterklaas kunnen niet door de schoorsteen.”Zij vond dan ook de stopzetting na 2 jaar van het project TOS21 begin dit schooljaar en daarmee de begeleiding vanuit de Vlaamse overheid, onbegrijpelijk. Te meer daar er met zeer beperkte middelen al veel kan gebeuren.
Na maanden van aandringen bij de ministers van Onderwijs en Wetenschapsbeleid is ze er vandaag inP geslaagd de dynamiek rond techniek op school weer op gang te brengen en de ministers te overtuigen om:
1. zo snel mogelijk opnieuw een coördinator vrij te stellen voor 3 jaar 2. de website met ervaringen van de pilootscholen open te stellen en te onderhouden 3. het lerend netwerk (van vrijwilligers uit hogescholen, onderzoeksinstellingen, scholen, lerarenopleidingen, experts, bruggenbouwers) weer bijeen te brengen 4. een TOS-label in te voeren dat bestaand educatief materiaal screent op hun kwaliteit en plaats binnen de TOS-leerlijn 5. techniek als prioritair nascholingsthema opnieuw op te nemen voor schooljaar 2012-13 6. te onderzoeken hoe een provinciale/lokale dynamiek kan gecreëerd worden om ervoor alle scholen te bereiken(een mini-MOS?) 7. de eindtermen techniek in 2de en 3de graad secundair onderwijs ook te actualiseren op basis van de TOS-visie (in afwachting van hervorming SO) 8. een Actieplan Wetenschappen en Techniek voor te bereiden zoals zij reeds lang vragen 9. het maatschappelijk draagvlak voor techniek te versterken door te onderzoeken welke media actie er kan gebeuren (samenwerking met Klasse en VDAB) 10. een charter hierover tussen onderwijs en bedrijfsleven af te sluiten
Sabine Poleyn: “De minister heeft plannen om de hele structuur van het secundair onderwijs te hervormen om technische beroepen aantrekkelijker te maken.  Het lijkt me in dat kader evident om toch eerst de huidige instrumenten, met name de nieuwe eindtermen, alle kansen te geven om optimaal tot in het klaslokaal te brengen en te zien of zij enig effect hebben.”

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord