Strategische investering- en opleidingssteun voor Ford Genk
09-12-2011
Tijdens haar vergadering van 9 december 2011 heeft de Vlaamse regering beslist een bedrag van 58 miljoen euro steun te reserveren voor de uitvoering van het Future Program Spending Plan 2011-2014 voor de assemblagefabriek van Ford te Genk en het testcentrum te Lommel.
Het investeringsprogramma van Ford bedraagt voor de periode 2011-2014 960 miljoen euro. Rekening houdend met de niet subsidiabele voorziene investeringen in vendortooling buiten het regionaal steungebied, lopen de totale uitgaven op tot 1.266 miljoen euro. Voor het testcentrum te Lommel bedragen de geplande subsidiabele investerings- en opleidingsuitgaven in de periode 2011-2016 intotaal bijna 22 miljoen euro.
Het voorziene investeringsprogramma beoogt volgende strategische doelstellingen :
Vooreerst wordt Genk behouden als een zeer belangrijke productielocatie, als “lead plant” voor de Europese CD platform wagens. Met de investering wordt de opvolging verzekerd van de huidige drie modellen Mondeo, Galaxy en S-Max.
Bij schrapping van één van deze modellen wordt in compensatie voorzien met een equivalente wagenvariant of met een productievolume aanpassing in positieve zin.
De geïnstalleerde capaciteit zal minstens 225.000 wagen per jaar of circa 1.000 wagens per dag bedragen. Bovendien zorgt de noodzakelijke subassemblage voor deze modellen, het koetswerkbouw en het aan perswerk gerelateerde activiteiten voor garanties inzake tewerkstelling via vendortooling en indirecte tewerkstelling.
De steun van de Vlaamse overheid zorgt er voor dat een maximale tewerkstelling wordt veilig gesteld met minstens het behoud van het huidige tewerkstellingsniveau. Immers, de steuntoezegging is afhankelijk gemaakt van de tewerkstellingsvoorwaarden. Het programma voorziet tevens in aanzienlijke opleidingsinspanningen van bestaande en nieuwe (tijdelijke) arbeidskrachten. Dit moet toelaten hun inschakeling op de werkvloer maximaal te laten renderen. Echter er wordt tevens voorzien in opleiding van ruimere competenties en vaardigheden zodat hun inschakelbaarheid op de brede arbeidsmarkt wordt vergroot.
Werk en economie zijn één zaak. De Vlaamse regering wil via de toegezegde steun de vergroeningsstrategie van de FORD-groep maximaal ondersteunen. Ford heeft de ambitie om de FORD-plant uit te bouwen tot een CO2-neutrale site, waar tevens de ontwikkeling en productie van elektrische en hybride wagens mogelijk zal zijn. Duurzaamheid in al haar aspecten is bij deze beslissing van de Vlaamse regering een drijvende kracht geweest.
Tot slot wordt met de steun ook een boost gegeven aan de uitbouw van Lommel ProvingGround tot hét belangrijkste testcentrum voor alle testbaan gerelateerde wagenontwikkeling en validatie testen van Ford Europa. Dit omvat onder meer functionele prestatietesten, duurzaamheids- & roestweerstandstesten, ontwikkeling en testen van voertuigdynamica, voertuig-softwaretesten alsook het testen van nieuwe voertuigtechnologieën. Ford wordt dankzij deze strategie meer dan een zuivere productieplan. Zoals bekend zijn deze kwetsbaar bij de toewijzing van nieuwe modellen. De verankering van de technologie en R&D via het Lommel-project zal toelaten de automotive sector door netwerking met o.a. FlandersDrive en andere innovatie spelers te versterken en een toekomst op langere termijn te garanderen.
De komende maanden en het komende jaren zullen Ford Genk en de Vlaamse regering stelselmatig invulling geven aan de geplande investeringen. Met de uitvoering van dit omvangrijke investeringsprogramma wordt bijgedragen aan de verankering van de automotive industrie in Vlaanderen in het algemeen, en in Genk en Lommel in het bijzonder.