Stimuleren private markt bij bouw van publiek toegankelijke laadpalen
In maart 2011 maakte Vlaams minister-president Peeters als Vlaams minister van Economie 10 miljoen euro vrij voor 33 ondernemingen voor de bouw van 10.000 laadpalen voor elektrische wagens. Het totaal aantal ingeschreven elektrische wagens bedraagt in België eind 2013 intussen 1500, een groei van 50% ten opzichte van eind 2012. Vandaag zijn er in Vlaanderen, naast de privaat beschikbare laadpalen, meer dan 600 publiek toegankelijke laadpalen, gebouwd door de private sector en ondersteund met deze overheidsmiddelen.
Deze voorziene overheidsmiddelen zijn vandaag nog steeds beschikbaar voor de private sector bij de bouw van laadpalen. Drie jaar geleden vroeg de sector immers zelf in te staan voor de locaties voor de bouw van de laadpalen. Om nu de bouw van publiek toegankelijke laadpalen voor elektrische wagens sneller te doen verlopen, zal minister-president Peeters binnenkort een overleg met de private installatiebedrijven en de beheerders van publieke domeinen organiseren. Dit overleg moet leiden tot het snel afbakenen van nieuwe locaties waar laadpalen op publiek toegankelijke domeinen kunnen worden gebouwd.
Een overschakeling naar milieuvriendelijke voertuigen, zoals elektrische wagens, kan de impact van het verkeer op het leefmilieu opvallend doen dalen. De Vlaamse regering is een grote voorstander van milieuvriendelijke en elektrische voertuigen, want deze (i) kunnen de luchtkwaliteit doen verbeteren, (ii) maken ons minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, (iii) onze economie wordt versterkt met nieuwe uitdagingen voor nieuwe spelers op de automobielmarkt, (iv) de klimaatswijziging wordt tegengegaan.
“De Vlaamse regering wil volop inzetten op milieuvriendelijke en elektrische voertuigen. Wat betreft de elektrische voertuigen, hebben we er van bij aanvang voor gekozen om het vrije initiatief uit de markt te ondersteunen, via onder meer de ecologiepremie en de proeftuin voor elektrische voertuigen. Daarnaast heeft de Vlaamse regering, binnen de krappe budgettaire marges, ook gedaan wat ze kon op fiscaal vlak. Zo werden de BIV voor elektrische en hybride wagens herleid tot 0”, aldus minister-president Peeters.
In overleg met de private sector werd 3 jaar geleden gekozen voor het stimuleren van de uitbouw van de laadpalen via financiële impulsen. De sector vroeg zelf in te staan voor de locaties voor de bouw van de laadpalen. Daarom maakte minister-president Peeters in 2011 10miljoen euro vrij voor 10.000 laadpalen van 33 verschillende aanvragers/installatiebedrijven. Hiertegenover staat een investeringsbedrag van 24miljoen euro. Deze voorziene overheidsmiddelen zijn vandaag nog steeds beschikbaar voor de private sector bij de bouw van laadpalen.
Vandaag zijn er in Vlaanderen, naast de privaat beschikbare laadpalen, meer dan 600 publiek toegankelijke laadpalen. Een tekort aan elektrische laadpalen mag de consument echter niet verhinderen om een elektrische wagen aan te schaffen. Om de bouw van publiek toegankelijke laadpalen nog sneller te doen verlopen, zal minister-president Peeters binnenkort een overleg organiseren met de private installatiebedrijven en de beheerders van de publieke domeinen, zoals Agentschap Wegen & Verkeer, Waterwegen & Zeekanaal, VVSG, POM’s, en de intercommunales. Dit overleg moet leiden tot het snel afbakenen van nieuwe locaties waar publiek toegankelijke laadpalen kunnen worden gebouwd.
Hierbij zal minister Crevits met de diensten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken nagaan waar de installatie van publiek toegankelijke laadpalen (carpool- en snelwegparkings) kan worden aangemoedigd. In het bestek voor de hernieuwing van de concessie van autosnelwegparkings wordt de plaatsing van laadpalen gestimuleerd. Zo werd op een autosnelwegparking in Ruisbroek, bij de hernieuwing van de concessie, een eerste laadpaal geplaatst. Via het Klimaatfonds heeft minister Crevits een voorstel ingediend om de carpoolparkings langs gewestwegen uit te rusten met elektrische laadpalen, via een subsidiering aan de sector. Het Agentschap Wegen en Verkeer plant een eerste oproep tot kandidaatstelling de eerste helft van dit jaar.